22.11.2011 / Ladislav Malák 34   64  

Test Peugeot RCZ 1.6 THP 200: Anti TT

Peugeot sa nikdy netajil tým, že svoj najšportovejší model RCZ poveril útokom na trhovú pozíciu ikony menom Audi TT. Má na to?

Podobne bublinovité tvary, podobná línia strechy, interiér len s dvoma plnohodnotnými sedadlami a pod prednou kapotou silné prepĺňané motory.

Vo výpočte podobností by sme mohli pokračovať, úlohou tohto testu však nie je priamy súboj Peugeotu RCZ a Audi TT.

Peugeot RCZ 64 fotografií v galérii Peugeot RCZ

Pozrieme sa na zuby samotnému francúzskemu vyzývateľovi, v kontexte jeho samostatného posúdenia sa však predsa len nevyhneme porovnávaniu, s cieľom dospieť k názoru, či má RCZ v úlohe „anti TT“ šancu. Do testu sme zvolili silnejšiu z benzínových motorizácií 1.6 THP. Najprv sa pozrieme na jej teoretické tabuľkové porovnanie s podobne ostrým Audi, potom ho vyzvŕtame sólovo.

Číselný súboj pekelných anjelov

Obaja súperi s bacuľatými tvarmi barokových anjelikov prinášajú vo svojich tabuľkách čísla, ktoré tak trochu páchnu sírou. Testované 200-koňové RCZ 1.6 THP sme v tabuľke spárovali s TT Coupé, ktoré je k nemu výkonovo najbližšie: 2.0 TFSI s maximom 211 koní. Audi má výkon o málo a krútiaci moment o riadnu porciu vyšší najmä vďaka dvom litrom objemu.

Jednašestka v Peugeote si zaslúži viac obdivu pre zmenu za svoj litrový výkon (92 kW/125 k verzus 77 kW/105 k). Pri takmer rovnakej šírke a výške je Peugeot o dobrý decimeter dlhší, v rázvore dokonca o vyše 12 cm. A o viac než metrák ťažší. Rozdiely v papierovej dynamike a spotrebe v prospech Audi sú teda celkom pochopiteľné.

Vo svojej pekelnosti to však títo dvaja anjelici nedotiahli ani zďaleka rovnako ďaleko či hlboko. Kým pre RCZ predstavuje 200 koní maximum, pre TT je to len druhý najslabší motor a jeho stropom je až 340 koní (250 kW) päťvalca verzie TT RS. O vyššej efektivite prenosu pohonu oboma poháňanými nápravami výkonnejších verzií Audi TT ani nehovoriac.

Porovnanie
Peugeot RCZ
1.6 THP 200
Audi TT Coupé
2.0 TFSI
Dĺžka
4287 mm
4178 mm
Šírka
1845 mm
1842 mm
Výška
1359 mm
1352 mm
Rázvor
2596 mm
2468 mm
Zdvihový objem
1598 cm3
1984 cm3
Max. výkon
147 kW/200 k
155 kW/211 k
Max. krútiaci moment
255/275* Nm
350 Nm
Zrýchlenie 0-100 km/h
7,5 s
6,1 s
Max. rýchlosť
235 km/h
245 km/h
Kombinovaná spotreba
6,9 l/100 km
6,6 l/100 km
Pohotovostná hmotnosť
1372 kg
1260 kg
Základná cena
od 29 350 eur
od 35 400 eur
*s funkciou Overboost

Originálna forma známeho formátu

Svojimi rozmermi sa Peugeot RCZ dá považovať v podstate za kompaktné kupé. Vďaka veľkoryso klenutým oblúkom ale môže na pohľad pôsobiť o niečo väčšie, než by ste si predstavili podľa rozmerov. A okrem toho vyzerá byť hlavne dlhšie a širšie, vďaka proporčnému pomeru malej výšky.

Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4287 mm
Šírka
1845 mm
Výška
1359 mm
Rázvor náprav
2820 mm
Pohotovostná hmotnosť
1372 kg
Pohotovostná hmotnosť (EU)
1447 kg
Užitočná hmotnosť
408 kg
Celková hmotnosť
1780 kg
Objem batožinového priestoru (VDA)
321/639
Objem palivovej nádrže
55 l

Väčšia dĺžka zároveň prináša bočnej siluete RCZ predsa len trochu štíhlejší profil než akým disponuje približne rovnako vysoké TT. A ona typická bublinovitosť dizajnu je u Francúza menej bublinovitá práve pri pohľade zboku. Zadné partie sú ale veľmi podobne macaté, čo poteší oko každého odporcu anorektických živých vešiakov na módnych mólach.

Parádna zadnica á la Jennifer Lopez. Len škoda, že namiesto poháňanej nápravy do nej natlačili akurát tak väčší kufor. Audi TT však myslí aj na milovníkov štvorkoliek 64 fotografií v galérii Parádna zadnica á la Jennifer Lopez. Len škoda, že namiesto poháňanej nápravy do nej natlačili akurát tak väčší kufor. Audi TT však myslí aj na milovníkov štvorkoliek

Oblúkovito klenutý tvar strechy teoreticky sľubuje dosť miesta nad hlavou. Platí to však len pre vodiča s maximálnou výškou približne 175-178 cm. Keď si 185 cm vysoký formát posunie sedadlo adekvátne dozadu na správnu vodičskú polohu rúk a nôh, jeho hlava sa už dostáva pod klesajúcu sekciu strechy. Tesne pred opierkou hlavy sa rezerva priestoru na výšku v tomto prípade rovná nule.

Oblúkovité klenutie strechy, typický prvok, ktorý vyrazil dych aj pri dizajne prvého TT, je zámerne zdôraznené kontrastnou farbou 64 fotografií v galérii Oblúkovité klenutie strechy, typický prvok, ktorý vyrazil dych aj pri dizajne prvého TT, je zámerne zdôraznené kontrastnou farbou

Na zadných „sedadlách“ sa bude komfortne a bezpečne cítiť len batožina. Sotva sa sem totiž vojde osoba, dosahujúca legálne výškové minimum. Umiestneniu detskej sedačky pre zmenu nenahráva fakt, že sa nad ňou namiesto (predsa len bezpečnejšieho) plechu strechy klenie zadné sklo.

Test Peugeot RCZ 1.6 THP 200 64 Test Peugeot RCZ 1.6 THP 200 Test Peugeot RCZ 1.6 THP 200 64 Test Peugeot RCZ 1.6 THP 200 Vpredu je miesta dosť na šírku aj na dĺžku, dozadu ale radšej živých pasažierov nepchajte

Toľko priestorové obmedzenia, inak vám ale interiér RCZ určite nepríde vyslovene klaustrofobický. Vpredu je miesta viac než dosť tak na šírku ako aj na dĺžku. A dobré body za hodnotenie priestoru musíme napísať aj do batožinovej kolónky. Na kompaktné športové kupé je 321 litrový kufor slušný. Vysokú nakladaciu hranu nepovažujeme za dôvod na kritiku. Nikto rozumný pri aute tejto triedy neočakáva, že sa mu kufor rozďaví až po výfuk.

Batožinový priestor je hlavne dlhý a široký, výška je obmedzená samotnou výškou vozidla 64 fotografií v galérii Batožinový priestor je hlavne dlhý a široký, výška je obmedzená samotnou výškou vozidla

Audi TT je prémiový model, Peugeot ako taký sa za prémiovú značku nepovažuje. Ak tu ale máme hovoriť aspoň o teoretickej konkurencii, musí nastať aj snaha o kvalitatívne priblíženie. Na interiéri testovaného auta to bolo dosť výrazne cítiť, najmä palubná doska potiahnutá kožou veru nie je bežná ani všedná.

Pokračovanie článku nižšie

Celkovo sa RCZ v tomto smere dosť vydarilo. Až na pár detailov ako bol v našom prípade napríklad vypadávajúci tesniaci prstenec z hlavice radiacej páky či počuteľné aerodynamické vírenie okolo nie úplne dokonalo doliehajúceho rohu bezrámového bočného okna na vodičovej strane, už pri rýchlosti jazdy cca 90-100 km/h.

Kvalita na pohľad aj na dotyk. Nebyť pár drobných detailov, dojem z interiéru by mohol byť blízky k dokonalosti 64 fotografií v galérii Kvalita na pohľad aj na dotyk. Nebyť pár drobných detailov, dojem z interiéru by mohol byť blízky k dokonalosti

Po ergonomickej stránke by sme si vedeli multifunkčné tlačidlá predstaviť aj priamo na volante, namiesto ovládačov pod ním. A aj samotný volant by si na auto športového razenia zaslúžil namiesto skosenia v dolnej časti najprv o niečo menší priemer. Trochu problém budete mať aj s dosahom regulácie vyhrievania sedadiel, ktorá je pod vonkajšou hranou sedáku, hlavne však príliš vzadu. Okrem týchto troch detailov ale nemáme voči obsluhe a prehľadnosti kokpitu žiadne výhrady.

Jazda: Umenie ladenia

Pri Audi TT, ešte pri prvej generácii, sa spočiatku presadila požiadavka dizajnérov na dokonalo hladké obliny zadných partií. Možno si spomínate na aféru, spojenú s nehodami vo vysokej rýchlosti. Štylisti následne veľmi rýchlo ustúpili a dozadu sa dostala decentná, ale predsa len viditeľná a hlavne účinná spojlerová lišta.

Ani Peugeot RCZ nič nenecháva na náhodu a pri 85 km/h automaticky vysúva zadný spojler. Keď je sklopený, nezasahuje do dokonalej oblosti, keď však začína fungovať aerodynamika, odvedie si svoju prácu. So stabilitou RCZ vo vysokých rýchlostiach na základe nášho testu vyjadrujeme plnú spokojnosť. A ešte dopĺňame informáciu, že spojler dá vyklopiť aj manuálne, na povel tlačidla zo stredového tunelu.

RCZ je veľmi dobrým dôkazom toho, že aj polotuhá zadná náprava s pozdĺžnymi ramenami spojenými torzne pružnou priečkou sa dá naladiť do veľmi suverénnych jazdných charakteristík. Zadné partie francúzskeho kupé neovládateľne nerozhodí ani prudká zmena dynamickej záťaže (ubratie plynu, zabrzdenie), náhly vyhýbací manéver, či hrboľatý povrch zákruty.

Pri pohone predných kolies je nutné počítať s odklonom od dokonalej neutrality smerom k miernej nedotáčavosti. Ani nie tak pre hmotnosť motora a celého pohonu vpredu, pretože agregát je kompaktný a ľahký. Výraznejšie nedotáčavé tendencie sa prejavia skôr pri pokuse o príliš prudkú akceleráciu v zákrute, hlavne na klzkom povrchu. Ale nie je to nič dramatické: buď to zvládne trakčná kontrola, alebo aj vodič - stačí patrične citlivo pracovať s plynom.

Jazdné výkony
Max. rýchlosť
235 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
7,5 s

V snahe o agilnú a dynamickú jazdu vás viac než slušne podporí aj riadenie. Ak si zvyknete na pomerne veľký volant a strmosť, ktorá by mohla byť pokojne aj vyššia ako dve a trištvrte otáčky medzi dorazmi. Presnosť je dostatočná, posilňovač by sa ešte dal trochu pritvrdiť, spätná väzba je navzdory súčasným trendom pomerne dobrá.

Komfort pruženia by sa dostal do dlhodobo znesiteľných intencií aj na našich (ne)cestách, ak by na vozidle namiesto nami testovaných príplatkových devätnástok boli sériové osemnástky. Šírka 235 mm však ostane rovnaká, a tak sa v oboch prípadoch pripravte na rovnako urputný boj na ceste s vyjazdenými koľajami. A dokonca aj na výraznejšie priečne naklonených rovinkách, kde vás volant bude ťahať tam, kam sa skotúľalo Newtonovo jablko.

Pneumatiky majú pri oboch možných priemeroch rovnakú šírku: 235 mm 64 Pneumatiky majú pri oboch možných priemeroch rovnakú šírku: 235 mm

Ak doprajete Peugeotu RCZ priečne naklonený profil cesty iba v zákrutách a všade dokonalo hladký povrch, odmení sa vám suverenitou jazdných vlastností, aká je na priemer tejto značky ozaj nevídaná. V celkovom účtovaní musíme s jazdným charakterom testovaného auta vysloviť síce nie bezvýhradnú, ale predsa len spokojnosť.

 

Anketa

Uspokojili by ste sa s kvalitami lacnejšieho RCZ?

ÁNO. Audi TT je predražené 49 %
NIE. Audi za tie peniaze stojí 46 %
NEVIEM sa vyjadriť 5 %
Celkovo hodnotilo: 874

Poklad pod kapotou

Ak si odmyslíme najsilnejšie MINI, ktoré ladia britskí špecialisti v manufaktúre John Cooper Works na výkon 155 kW/211 k, tak konštatujeme, že pod kapotou testovaného RCZ pracovala najvýkonnejšia verzia 1,6-litrového turbomotora od bavorských inžinierov. Už pred testom nás náramne zaujímalo, ako sa papierových 200 koní (147 kW) prejaví v skutočnosti.

Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1598 cm3
Max. výkon
147 kW/200 k
pri otáčkach
5800/min
Max. krútiaci moment
255/275* Nm
pri otáčkach
1 700/min
Palivo
benzín
Pohon
predné kolesá
Prevodovka
6-stupňová automatická

* s funkciou Overboost

Bez dlhého váhania konštatujeme, že motor považujeme za najsilnejšiu stránku testovaného RCZ. Subjektívny pocit dynamiky, ktorý vám dá malá prepĺňaná priamovstreková jednašestka, je podstatne intenzívnejší, než sľubujú jej papierové predpoklady. Na akcelerátor reaguje spontánne, do otáčok letí s radosťou. A ťahá z takých nízkych pásiem (pocitovo už z cca 1500-1600), že ani nemusíte zisťovať, kde sa začína červená zóna. Otázka: A turbodiera? Odpoveď: Čo je to turbodiera?

Vodiča, požadujúceho nielen športovú dynamiku, ale aj zvuk, auto uspokojí hlavne v kabíne. Konštruktéri zjavne nekládli zámerné prekážky prenikaniu zvuku motora a výfuku do interiéru. O to prekvapivejší je dosť dôkladne utlmený akustický prejav pohonu smerom do exteriéru. Jeden okoloidúci sa zjavne spoznajúc nové RCZ a počujúc ho na voľnobehu s vážnou tvárou dokonca opýtal, či je to tá verzia s tým dieselom.

Motoru veľmi dobre sekunduje aj manuálna šesťstupňová prevodovka. Na generátory náhodných čísel, typické pre väčšinu modelov značky, hlavne z minulosti, pokojne zabudnite. Táto šaltpáka skočí vždy tam, kde potrebujete, odpor kladie akurátny, je príjemne krátka a umiestnená dosť blízko k volantu.

Mechanickú šesťrýchlostnú skriňu chválime aj za sprevodovanie. Šestka síce neprináša nijako dramaticky nízke otáčky, pri jazde ustáleným diaľničným tempom s ručičkou na hodnote 3500 však motoru stačí v priemere len 7,4 litra benzínu na 100 km. A to pri danom výkone benzínového motora hodnotíme ako veľmi dobrý údaj.

Spotreba
Mesto - normovaná
9,1 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
5,6 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
6,9 l/100 km
Mesto - počas testu
9,5 l/100 km
Diaľnica - počas testu
7,4 l/100 km
Priemer testu
7,7 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
159 g/km
Emisná norma
Euro 5

Spomalenie na bratislavsko-trnavskú sto desiatku zníži otáčky na 2900 a spotrebu stlačí o ďalší liter dolu. Pri ustálenej deväťdesiatke sa dokonca dá dostať na dostrel k mimomestskému prísľubu výrobcu 5,6 l/100 km. Ale opakujeme: pri ustálenej. Netreba totiž zabúdať na stále lepšie overenú pravdu, že downsizing je dobrý sluha, ale zlý pán.

Citlivosť práce s plynom sa najviac prejaví na mestskej spotrebe. Ak neroztáčate pri akcelerácii turbo zbytočnými prívalmi výfukových plynov, papierová hodnota 9,1 l/100 vôbec nie je nereálna. Pri značnej snahe o eko-jazdu sa dá dokonca aj podliezť. My sme si počas testu v meste trochu zagumovali na semaforoch, sem tam trochu pomyšičkovali na obchvate a na konci nás prekvapil údaj len o 4 decilitre vyšší než od výrobcu. V krátkodobom maxime sme mestskú spotrebu ale dokázali pri úplnej strate hlavy vyhnať aj nad 12 litrov.

Táto mestská spotreba počas testu vôbec nie je zlá. A hlavne: pri troche snahy sa dá ešte stlačiť dolu 64 fotografií v galérii Táto mestská spotreba počas testu vôbec nie je zlá. A hlavne: pri troche snahy sa dá ešte stlačiť dolu

Celkovo dosiahnutý priemer spotreby 7,7 l/100 km je s ohľadom na značný podiel diaľničných jázd a skúšanie dynamických daností motora úplne v pohode prijateľne nízkou cenou, ktorú si od nás RCZ počas testu vypýtalo.

Adekvátny rozdiel a vec preferencií

Už pri uvedomení si faktu ktorá že to automobilka chce priniesť konkurenta pre Audi TT bolo jasné, že jednou z hlavných zbraní modelu RCZ bude jeho cena. Tabuľka vyššie už naznačila aký je asi odstup medzi testovanou motorizáciou francúzskeho športového kupé a jej výkonovo najbližším nemeckým súperom. Pozrime sa ale aj na samé základy ponuky.

Peugeot RCZ kúpite od 26 850 eur so slabšou verziou benzínového štvorvalca 1.6 THP s výkonom 115 kW/160 k. Audi si za podobne silný základ 1.8 TFSI (118 kW/160 k) vypýta od 31 300 eur. Rozdiel teda nie je až taký dramatický ako pri testovanej motorizácii a jej adekvátnom sokovi, ale stále je zreteľný.

Cena s DPH
Peugeot RCZ
Základná cena modelu
od 26 850 €
Základná cena verzie
od 29 350 €
Cena testovaného exemplára
38 260 €

Politika výbavy je trochu rozdielna. Kým Peugeot má bohato natlačený štandard, Audi vsádza na podstatne širšie možnosti individualizácie. Kým RCZ bojuje efektnými prvkami, ako sú napríklad 18-palcové sériové disky (Audi má len 16-palcové), TT Coupé chce zákazníkov presvedčiť celkovo vyššou prémiovou úrovňou.

Osemnástky sú vo výbave sériovo, devätnásťpalcové kolesá (na obrázku) za príplatok 64 fotografií v galérii Osemnástky sú vo výbave sériovo, devätnásťpalcové kolesá (na obrázku) za príplatok

Pri hodnotení kvality testovaného RCZ sme už naznačili, že napriek pár drobným výpadkom sa nám zdá byť veľmi dobrá. Ale celkom na rovinu: na vyrovnanie sa prémiovému segmentu to ešte nestačí. Zjednodušene by sa dalo konštatovať, že Peugeotu RCZ chýba do kvality Audi TT zhruba toľko, o koľko je lacnejší.

Alebo ešte inak: Peugeot je rozhodne lacnejší, nie však len preto, že si Audi ako prémiový výrobca prihadzuje zvyčajný „značkový“ príplatok. A ešte inými slovami: pomer kvality a poskytovanej protihodnoty nám príde pri oboch autách zhruba rovnaký.

Každopádne, Peugeot RCZ v našom samostatnom teste obstál a aj pri Audi TT by ste negatívne recenzie museli hľadať lupou. Čo teda rozhodne? Asi zase raz osobný vkus a subjektívne preferencie.

 

Anketa

Uspokojili by ste sa s kvalitami lacnejšieho RCZ?

ÁNO. Audi TT je predražené 49 %
NIE. Audi za tie peniaze stojí 46 %
NEVIEM sa vyjadriť 5 %
Celkovo hodnotilo: 874

Test Peugeot RCZ 1.6 THP 200 64 Test Peugeot RCZ 1.6 THP 200

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1598 cm3
Max. výkon
147 kW/200 k
pri otáčkach
5800/min
Max. krútiaci moment
255/275* Nm
pri otáčkach
1700/min
Palivo
benzín
Pohon
predné kolesá
Prevodovka
6-stupňová automatická
* s funkciou Overboost
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4287 mm
Šírka
1845 mm
Výška
1359 mm
Rázvor náprav
2820 mm
Pohotovostná hmotnosť
1372 kg
Pohotovostná hmotnosť (EU)
1447 kg
Užitočná hmotnosť
408 kg
Celková hmotnosť
1780 kg
Objem batožinového priestoru (VDA)
321/639
Objem palivovej nádrže
55 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
235 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
7,5 s
Spotreba
Mesto - normovaná
9,1 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
5,6 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
6,9 l/100 km
Mesto - počas testu
9,5 l/100 km
Diaľnica - počas testu
7,4 l/100 km
Priemer testu
7,7 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
159 g/km
Emisná norma
Euro 5
Cena s DPH
Základná cena modelu
od 26 850 €
Základná cena verzie
od 29 350 €
Cena testovaného exemplára
38 260 €

Anketa

Uspokojili by ste sa s kvalitami lacnejšieho RCZ?

ÁNO. Audi TT je predražené 49 %
NIE. Audi za tie peniaze stojí 46 %
NEVIEM sa vyjadriť 5 %
Celkovo hodnotilo: 874

NAJNOVŠIE Z RUBRIKY

BMW 428i Cabrio: Plážový frajer

Test Honda Civic Tourer: Dvakrát s najväčším

DVOJITÝ TEST   Honda priniesla medzi kompakty po dlhočiznej pauze konečne zase aj kombík. Oplatilo sa toľko čakať? Pýtali sme sa modelu...

15.04.2014 Test Honda Civic Tourer: Dvakrát s najväčším

Test letných pneumatík rozmeru 195/65 R15

DETAILNÝ PREHĽAD    Rakúsky autoklub zverejnil výsledky testu letných pneumatík dvoch rozmerov. Ako druhý ponúkame test...

10.04.2014 Test letných pneumatík rozmeru 195/65 R15

Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×