20.12.2011 / Ján Trangel 15   65  

Veľký test Fiat Freemont 2.0 MJT: Born in the USA

Veľké rodinné SUV Fiat Freemont útočí výkonným, ale úsporným naftovým motorom, vysokým stupňom komfortu a predovšetkým cenou, ktorou konkuruje Chevroletu.

Preberáme kľúčiky, vyskakujeme do vysokého sedadla vodiča. Stlačíme brzdu a spojku, dotýkame sa tlačidla štartovania. Mocný naftový agregát naskočí a z rádia sa ozve Bruce Springsteen chrapľavým hlasom spievajúci refrén známeho hitu Born in the USA. Takéto priliehavé privítanie nám prichystal nový Fiat Freemont, ktorý síce ukazuje taliansky pas, do Európy však prišiel z Mexika a v duši má silno vyrytého amerického orla.

Má síce znak Fiatu na maske, americký pôvod však neutají 65 fotografií v galérii Má síce znak Fiatu na maske, americký pôvod však neutají

Príbeh jedného Američana

Príbeh tohto amerického emigranta sa však začal oveľa skôr. Riaditeľ koncernu Fiat Sergio Marchionne v roku 2009 učinil vážne rozhodnutie. Uzavrel strategické partnerstvo s americkým Chryslerom, čím Fiatu otvoril brány severoamerického trhu a Chrysleru zase uľahčil pôsobenie v Európe.

Silueta sa oproti modelu Dodge Journey prakticky nezmenila. Americký pôvod teda Fiat Freemont nezaprie 65 fotografií v galérii Silueta sa oproti modelu Dodge Journey prakticky nezmenila. Americký pôvod teda Fiat Freemont nezaprie

Obe spoločnosti sa už v minulosti tieto vzdialené a najmä výrazne odlišné trhy dobyť pokúsili, neboli však príliš úspešné. Dôvodom bolo predovšetkým to, že Američanom chceli vnútiť malé autá pripravené podľa európskeho vkusu a Európanom zase veľké, nenásytné americké krížniky.

Pokračovanie článku nižšie

Marchionne však videl v spojení potenciál a rozhodol, že oveľa jednoduchšie, než vyvíjať nové modely prispôsobené pre jednotlivé trhy, bude prerobiť súčasné. A tak prišiel na svet Fiat Freemont. Po technickej i funkčnej stránke ide o starý známy Dodge Journey, ktorý prišiel na trh v roku 2009 a neveľmi úspešne sa predával aj u nás. Odborná i laická verejnosť mu vyčítala predovšetkým dve veci – slabý, iba 140-koňový naftový motor a až príliš nezaujímavý a lacno pôsobiaci interiér.

Radikálne zmeny nastali v interiéri. Taliani jeho eleganciu, ale aj praktickosť posunuli o triedu vyššie 65 fotografií v galérii Radikálne zmeny nastali v interiéri. Taliani jeho eleganciu, ale aj praktickosť posunuli o triedu vyššie

Inžinieri a majstri z Fiatu tak dali hlavy dokopy a rozhodli sa tieto dva základné problémy eliminovať. Fiat Freemont okrem mierne pozmeneného vzhľadu dostal do vienka výrazne elegantnejší interiér a nový „fiaťácky“ naftový motor 2.0 MJT s výkonom 125 kW / 170 k. Výsledkom je auto, ktoré v očiach Európanov získava úplne nový rozmer a má všetky predpoklady osloviť zákazníkov na všetkých trhoch, ktoré sú pre Fiat kľúčové.

Silný bojovník už od začiatku

S dĺžkou 4 888 mm sa Fiat Freemont na našom trhu radí medzi väčšie SUV. Vzhľadom na vyššiu stavbu, pohon iba prednej nápravy, štandardne sedemmiestnu konfiguráciu a predovšetkým mimoriadne konkurenčnú cenu sa okruh jeho súperov zužuje. V našich zemepisných šírkach bude loviť svojich zákazníkov vo vodách, kde doteraz kraľoval Chevrolet Captiva.

Vo vyšších výbavách zase podkúri Kii Sorento, ktorá je síce drahšia, ponúka ale akýsi nádych prémiovosti. Spomedzi vybraných súperov je Freemont najväčší, z veľkej časti je to však spôsobené iba robustnou, vytŕčajúcou prednou časťou. Využiteľný priestor je rovnaký, resp. ešte trošičku menší ako pri konkurencii. V konečnom zúčtovaní mu teda môže byť väčšia dĺžka skôr na príťaž.

Porovnanie
Fiat Freemont 2.0 MJT 170 k
Chevrolet Captiva 2.2D
Kia Sorento 2.0 CRDi
Dĺžka/šírka/výška
4 888/1878/1745 mm
4673/1868/1756 mm
4685/1885/1745 mm
Rázvor
2 890 mm
2707 mm
2700 mm
Počet miest na sedenie
7
7
7
Objem batožinového priestoru (sklopený tretí rad sedadiel)
472 litrov
477 litrov
531 litrov
Poháňaná náprava
Predná
Predná
Predná
Motor
R4, 1956 cm3
R4, 2231 cm3
R4, 1 995 cm3
Palivo
Nafta
Nafta
Nafta
Výkon
125 kW/170 k @4000 ot./min
120 kW/163 k @3800 ot./min
110 kW/150 k @4000 ot./min
Krútiaci moment
350 Nm@1750 ot./min
350 Nm@2000 ot./min
400 Nm@1800 ot./min
Prevodovka
M6
M6
M6
Udávaná kombinovaná spotreba
6,4 l/100 km
6,4 l/100km
6,4 l/100km
Základná cena verzie
24 600 eur
24 390 eur
28 910 eur *

* Vo výslednej cene je započítaný príplatok 990 eur za sedemmiestnu konfiguráciu

Elegancia? Áno, dá sa to

Pokiaľ si vedľa seba postavíte Dodge Journey a Fiat Freemont, na nájdenie vizuálnych rozdielov budete nejakú chvíľu potrebovať. Mierne inovovaná bola predná časť, ktorá pri Fiate nepôsobí tak agresívne. Jemne pozmenená bola aj zadná časť. Žiadne dramatické zásahy ale dizajnéri pri exteriéri nespravili. Základné hranaté tvary automobilu ostali zachované a americký pôvod Fiatu Freemont spozná aj laik už na prvý pohľad.

Vďaka inovovanej prednej časti už Freemont nepôsobí tak agresívne 65 fotografií v galérii Vďaka inovovanej prednej časti už Freemont nepôsobí tak agresívne

Oveľa zásadnejšie zásahy spravili talianski dizajnéri v interiéri. Tvrdé plasty nahradili mäkké, ostré hrany zamenili za príjemné obliny a zásadne bola prepracovaná aj ergonómia ovládacích prvkov. Pôvodný Dodge Journey mal len na stredovom paneli neuveriteľných 41 tlačidiel a k tomu ešte štyri kruhové ovládače a joystick.

Interiér vo Fiate Freemont je podstatne kvalitnejší ako mal Dodge 65 fotografií v galérii Interiér vo Fiate Freemont je podstatne kvalitnejší ako mal Dodge

Vo Fiate Freemont nič podobné nehľadajte. Celé ovládanie je centralizované na malý dotykový displej, ktorému sekunduje dvanásť tlačidiel a tri kruhové ovládače. Pravdou však je, že multimediálny systém v testovanom Freemonte toho dokázal podstatne menej než systém, ktorý sme mali možnosť vyskúšať v Dodge Journey.

Úhľadná stredová konzola s logickým rozmiestnením ovládacích prvkov a dotykovým displejom v hornej časti 65 Úhľadná stredová konzola s logickým rozmiestnením ovládacích prvkov a dotykovým displejom v hornej časti

Príjemnou zmenou je aj nahradenie archaického monochromatického palubného počítača jeho modernou, plne farebnou verziou. Interiér vďaka tomu pôsobí technologicky vyspelo a zároveň elegantne. Pocit z interiéru Fiatu Freemont je podstatne lepší ako v prípade modelu Dodge Journey. Určite nepôsobí lacno, skôr naopak. Celkovo musíme uznať, že zásah Talianov mal pri vytváraní Fiatu Freemont skutočne význam. Auto je takto bližšie európskym preferenciám a vystupuje podstatne honosnejšie, než v skutočnosti je.

Podstatne modernejšie pôsobí aj panel prístrojov 65 fotografií v galérii Podstatne modernejšie pôsobí aj panel prístrojov

Miesta na rozdávanie

Vodič má vo Fiate Freemont množstvo miesta vo všetkých smeroch. 180 cm vysoký vodič si aj napriek integrácii strešného okna musel posúvať sedadlo nahor tak, aby vôbec videl cez volant všetko, čo vidieť treba. A ešte stále mu ostalo nad hlavou miesto na jeden a pol zovretej mužskej päste. Fiat Freemont je autom, ktoré odporúčame vyskúšať aj dvojmetrovým dlháňom. Keď si odpustia malé strešné okienko, mali by sa za volant pohodlne usadiť.

Sedadlo vodiča pripomína pohodlný gauč. Vďaka výraznej bedrovej opierke však nie sú problémom ani dlhšie cesty 65 Sedadlo vodiča pripomína pohodlný gauč. Vďaka výraznej bedrovej opierke však nie sú problémom ani dlhšie cesty

Predne sedadlá pripomínajú pohodlný gauč v čakárni luxusnej ordinácie. Po nasadnutí sa do nich zaboríte a v sedacej časti vás obklopia. Nemajú však výraznejšie bočné vedenie, čo môže spôsobovať miernu neistotu pri ostrejšom rezaní zákrut. Na druhú stranu ale nepredpokladáme, že by sa majitelia Fiatu Freemont rozhodli testovať svoje auto na pretekárskych okruhoch. Naopak, podobné tvarovanie ocenia robustnejšie postavy so širšími bokmi.

Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4888 mm
Šírka
1878 mm
Výška
1745 mm
Rázvor náprav
2890 mm
Pohotovostná hmotnosť
1874 kg
Pohotovostná hmotnosť (EU)
1949 kg
Užitočná hmotnosť
606 kg
Celková hmotnosť
2480 kg
Objem batožinového priestoru (VDA)
136/472/791 l
Objem palivovej nádrže
77 l

Nami testovaný Freemont mal sedadlo vodiča vybavené elektrickým nastavením, ktoré umožnilo okrem štandardnej výšky a posunu nastavovať samostatne aj sklon operadla i sedáku a najmä bedrovú opierku. Napriek mäkkému základu sedadla výrobca nezabudol na dôležitosť bedrovej opierky, ktorá sa dá vo Fiate Freemont vysunúť až prekvapivo dopredu, čím núti chrbticu držať správne „esko“. To je mimoriadne prínosné najmä pri dlhých cestách, pre ktoré je Fiat Freemont ako stvorený.

V našej testovačke nám chýbalo jedine vyhrievanie predných sedadiel, za ktoré určite odporúčame priplatiť si 200 eur.

Štandardne sa Fiat Freemont dodáva s multifunkčným volantom, na ktorom sa nachádza ovládanie tempomatu i multimediálneho systému. Za volantom je iba jedna páka, ktorá slúži na zapínanie smeroviek aj ovládanie stieračov 65 fotografií v galérii Štandardne sa Fiat Freemont dodáva s multifunkčným volantom, na ktorom sa nachádza ovládanie tempomatu i multimediálneho systému. Za volantom je iba jedna páka, ktorá slúži na zapínanie smeroviek aj ovládanie stieračov

Pre basketbalistov

Interiér je vo Fiate Freemont natoľko zaujímavý, že mu venujeme ešte jednu kapitolu. Mimoriadne nás zaujali predovšetkým praktické drobnosti a dobré nápady, ktorými inžinieri pri Freemonte rozhodne nešetrili.

Okolo vodiča sa nachádza celý rad odkladacích priestorov. Do dverí umiestnite aj väčšiu fľašu, kompaktné disky schováte do hlbokej lakťovej opierky, na mobil je vyhradená priehradka pod displejom multimediálneho systému. Keby vám to predsa len nestačilo, ešte sa pred radiacou pákou nachádzajú dve veľké priehradky pre plechovky a obrovský odkladací priestor pod palubnou doskou.

Netradične veľký priestor pod palubnou doskou je len začiatkom zoznamu praktických odkladacích priestorov vo Fiate Freemont 65 Netradične veľký priestor pod palubnou doskou je len začiatkom zoznamu praktických odkladacích priestorov vo Fiate Freemont

Samozrejmosťou je objemná priehradka pred spolujazdcom. Ako bonus prichádza mimoriadne rozmerná úložná plocha pod sedadlom spolujazdca. Toto riešenie je bežné skôr v dodávkových automobiloch, napriek tomu ho vo Fiate Freemont hodnotíme kladne. Pokiaľ teda zvyknete so sebou prevážať množstvo drobných vecí, v najväčšom Fiate pre ne rozhodne miesto nájdete.

Keby vám predsa len bolo odkladacích priestorov málo, skúste sa pozrieť pod nohy pasažierom v druhom rade. Pod dvojitým dnom sa nachádza ďalších niekoľko litrov voľného objemu.

Druhý rad myslí vážne

Fiat Freemont je autom na dlhé cesty a myslí aj na pasažierov v druhom rade. Zadné sedadlá síce nie sú také mäkké a pohodlné, miesta je však vzadu viac než dostatok. 180 cm vysoký vodič sa za seba bez problémov posadí a ostane mu ešte 10 cm nevyužitého miesta pri nohách a rovnako nad hlavou. To je aj v kategórii veľkých SUV nadštandardne štedré. To samozrejme platí, pokiaľ sú sedadlá druhého radu posunuté úplne dozadu. Ak potrebujete viac miesta pre batožinu alebo pre pasažierov v treťom rade, druhý rad je možné posunúť o niekoľko centimetrov vpred.

V druhom rade je dosť miesta aj pre vyšších pasažierov 65 fotografií v galérii V druhom rade je dosť miesta aj pre vyšších pasažierov

Rovnako milá je prítomnosť trojzónovej klimatizácie, ktorá umožňuje regulovať teplotu samostatne pre vodiča, pre spolujazdca a pre druhý rad sedadiel. Dokonca sa dá zvoliť, či si vzadu chcú nechať fúkať vzduch na nohy alebo na telo, prípadne oboma smermi a samostatne nastavovať intenzitu.

Doslova kúzla dokáže Fiat Freemont pri sklápaní druhého radu sedadiel. Štandardne ich možno dať dole v pomere 40:60, pričom po sklopení vzniká úplne rovná plocha. V prípade potreby sa štandardný pomer sklápania dá zmeniť a do roviny sklopiť samostatne stredný diel, čím sa pomer zmení na 40:20:40. Navyše, v hlavovej opierke stredovej časti je integrovaný rozmerný držiak na nápoje.

Keď je treba, vo Fiate Freemont môžete sklopiť tretí rad sedadiel, druhý rad sedadiel a dokonca aj sedadlo spolujazdca tak, aby vytvárali rovinu. Takto môžete v aute previezť napríklad kanoe, alebo veľký surf. Síce nevieme, kto by to v praxi skúšal, vždy je ale dobré byť pripravený 65 Keď je treba, vo Fiate Freemont môžete sklopiť tretí rad sedadiel, druhý rad sedadiel a dokonca aj sedadlo spolujazdca tak, aby vytvárali rovinu. Takto môžete v aute previezť napríklad kanoe, alebo veľký surf. Síce nevieme, kto by to v praxi skúšal, vždy je ale dobré byť pripravený

Príjemným spestrením je integrovanie detských sedákov priamo do druhého radu sedadiel. Jednoduchým vyklopením získate sedák, čím odpadá potreba nosenia a pridávania príslušenstva, ak v aute prevážate väčšie deti. Podobné riešenia dnes ešte nie sú bežné ani pri rodinne ladených prémiových automobiloch, za integrovanie si teda Fiat zaslúži pochvalu.

Do sedadiel v druhom rade sú integrované detské sedáky 65 fotografií v galérii Do sedadiel v druhom rade sú integrované detské sedáky

Sedem miest v základe

Fiat Freemont sa štandardne dodáva v sedemmiestnej konfigurácii, na želanie je možné objednať päťmiestnu verziu. Pokiaľ tretí rad sedadiel nepoužívate, je schovaný na dne batožinového priestoru tak, že vytvára rovnú a najmä tvrdú plochu. Objem batožinového priestoru je vtedy podľa normy VDA 470 litrov (po hranicu okna).

S použitím tretieho radu sa využiteľný objem pre batožinu scvrkne na 136 litrov. Na väčšie cestovanie na dovolenku s využitím tretieho radu sedadiel teda zabudnite. 136 litrov bude stačiť pre dve väčšie cestovné tašky, ostatná batožina bude putovať buď do strešného boxu, alebo ju bude musieť odviezť druhé auto. Pre porovnanie, nová Škoda Citigo má batožinový priestor dvojnásobný (aj keď samozrejme pri menšom počte cestujúcich). Nepríjemná je aj vyššia nakladacia hrana, ktorá môže komplikovať nakladanie ťažších predmetov.

Pokiaľ cestujete iba piati, Freemont ponúkne priemerný batožinový priestor. Pripraviť sa však treba na vyššiu nakladaciu hranu 65 fotografií v galérii Pokiaľ cestujete iba piati, Freemont ponúkne priemerný batožinový priestor. Pripraviť sa však treba na vyššiu nakladaciu hranu

Po sklopení druhého radu sedadiel získate objem 791 litrov (1 461 litrov, ak rátame celkový objem aj nad úrovňou okien). Ako bonus pridal Fiat možnosť sklopenia sedadla spolujazdca do roviny so všetkými ostatnými sedadlami, čím ponúka mimoriadne štedrý priestor pre prevoz dlhých predmetov.

V sedemmiestnej konfigurácii sa štandardne nedodáva plató, ktoré by sa dalo zatiahnuť a chrániť tak obsah batožinového priestoru pred nechcenými pohľadmi. Vystačiť si treba s drobnou priehradkou v zadnej časti batožinového priestoru, ktorá síce pôvodne slúži na umiestnenie povinnej výbavy, kreatívny používateľ tam ale pokojne uloží aj notebook, celý dlhý dáždnik či menší nákup.

Malá praktická priehradka v batožinovom priestore 65 fotografií v galérii Malá praktická priehradka v batožinovom priestore

Fiat Freemont je štandardne päťdverový automobil, do tretieho radu sa teda nastupuje po sklopení sedadiel v druhom rade cez zadné dvere. Priestoru pre nastupovanie nie je veľa a tretí rad je teda vhodný skôr pre ohybnejších jedincov.

Sedenie v treťom rade sedadiel sa nedá označiť za pohodlné. Považujeme ho skôr za núdzové riešenie pre menších pasažierov či deti, ktoré aj tak majú podľa zákona sedieť v sedačke. Kladne ale hodnotíme pridanie výduchu klimatizácie aj do tretieho radu a integrovanie dvojice diódových svetielok do stropu batožinového priestoru. Pasažierom v treťom rade môžu slúžiť na čítanie, po sklopení sedadiel zase osvetľujú batožinový priestor. Vzadu je tiež umiestnená dvojica reproduktorov audiosystému. Sú nastavené tak, že v prípade potreby dokážu ozvučovať aj okolie cez otvorené piate dvere. Dosť ale bolo teoretizovania, poďme jazdiť.

Sedenie v treťom rade je skôr núdzové. Nohy k sebe sa nám dať nepodarilo, toľko miesta ostalo, keď sme si našli ako-tak pohodlnú polohu 65 fotografií v galérii Sedenie v treťom rade je skôr núdzové. Nohy k sebe sa nám dať nepodarilo, toľko miesta ostalo, keď sme si našli ako-tak pohodlnú polohu

 

Pokračovanie v ďalšej kapitole

 


Pre silných chlapov

Fiat Freemont je po stránke ovládania i riadenia špecifické auto, na ktoré si rozhodne treba zvyknúť. Trúfneme si povedať, že mnoho záujemcov sa na krátkej testovacej jazde pred showroomom nechá skôr odradiť než presvedčiť ku kúpe, nakoľko prvé kilometre v taliansko-americkom kolose nie sú jednoduché. Dať na prvý dojem je ale v tomto prípade veľká chyba, lebo Freemont vôbec nie je zlý. Skôr naopak. Prejdime si to ale postupne.

Prvá vec, ktorú si väčšina vodičov uvedomí je, že vo Fiate Freemont ide všetko ťažšie, než v iných autách. Na vyšliapnutie spojky treba použiť silu, obyčajné položenie ľavej nohy na pedál a ľahké zatlačenie nestačí. Podobne je to aj s brzdou, ktorú pre dosiahnutie maximálneho brzdného účinku treba doslova zadupnúť do podlahy. Radiaca páka takisto kladie nečakaný odpor a posilňovač riadenia tiež nie je nastavený práve mestsky. Už tieto skúsenosti naznačujú, že nové SUV od Fiatu nie je autom pre krehké dámy, ale pre mocných chlapov a skôr by sme ho odporúčali skúsenejším vodičom.

Nielen hranatý tvar, ale aj tuhšia spojka predurčujú Fiat Freemont skôr do rúk silnejšieho pohlavia 65 fotografií v galérii Nielen hranatý tvar, ale aj tuhšia spojka predurčujú Fiat Freemont skôr do rúk silnejšieho pohlavia

Pokiaľ si na potrebu vynakladania väčšej sily pri ovládaní zvyknete, dostaví sa príjemné prekvapenie. Tuhá spojka umožňuje podstatne lepšie dávkovanie plynu, čo oceníte nielen v teréne, ale napríklad aj pri šplhaní sa na mestské obrubníky. Tuhšie riadenie zase pomáha vo vyšších rýchlostiach, kedy sa aj s autom s hmotnosťou atakujúcou dve tony cítite isto.

Vo vysokých rýchlostiach sa celkovo Freemont cíti lepšie než v meste. Vyššia stavba a komfortné naladenie podvozku síce spôsobujú malé hojdanie, podstatne ale je, že nárazy od nespočetných výtlkov nápravy do interiéru neprenášajú. Keď sa to spojí s pohodlnými sedadlami a dobrým odhlučnením, vo Freemonte nie je problém precestovať aj osem hodín a potom vystúpiť bez bolestí chrbta či hlavy.

Fiat Freemont sa v meste nestratí, svojím charakterom je to však diaľničné auto 65 fotografií v galérii Fiat Freemont sa v meste nestratí, svojím charakterom je to však diaľničné auto

Pochváliť musíme aj elektronické systémy, ktoré vodičovi do riadenia zasahujú veľmi citlivo. Napríklad pri ostrejšom zjazde z diaľnice cítiť, ako elektronika jemne reguluje pretáčanie kolies, komfort posádky to ale nijako neobmedzuje. ESP nevstupuje do hry pri každom prekĺznutí kolies, pri rýchlejšom štarte sa dá aj „zagumovať“.  Keď sme vyšli na rozbahnenú poľnú cestu, Freemont pri prvej strate trakcie agresívne nepriškrtil plyn, ale skôr sa snažil optimálne regulovať pretáčanie kolies.

My sme si na redakčný test vybrali Fiat Freemont vo výbave Urban s pohonom prednej nápravy. V ponuke Fiatu je aj verzia 4x4, tá je ale kombinovaná jedine s automatickou prevodovkou a výsledná cena je o nezanedbateľných 3 700 eur vyššia. Vzhľadom na cenu, celkové určenie automobilu, ale i rodinné zameranie predpokladáme, že aj v našich zemepisných šírkach budú verzie s pohonom jednej nápravy tvoriť väčšinu predaja.

Aj napriek pohonu iba prednej nápravy nemal Freemont problém vyšplhať sa do vinohradov. Výrazne mu v tom pomáha vyššia svetlá výška a dobre nastavená elektronika 65 fotografií v galérii Aj napriek pohonu iba prednej nápravy nemal Freemont problém vyšplhať sa do vinohradov. Výrazne mu v tom pomáha vyššia svetlá výška a dobre nastavená elektronika

Od Nemca k Talianovi

Dodge Journey sa v našich zemepisných šírkach predával so slabým naftovým motorom 2.0 CRD s výkonom iba 103 kW (140 k), ktorý pochádzal z produkcie VW (známy pod označením 2.0 TDI PD). Na takmer dvojtonové auto tento motor však nestačil, výrazne tak trpeli dynamické schopnosti, ideálna nebola ani spotreba a kultúra chodu. Toto si uvedomili aj inžinieri a pod kapotu Freemontu dali nový taliansky naftový motor 2.0 MJT (skratka pre MultiJet). Má síce tiež štyri valce a  rovnaký objem dva litre, ale jeho výkon je 125 kW (170 k). Papierovo sa to možno nezdá, ale rozdiel tridsiatich koníkov je viac než citeľný.

Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 956 cm3
Max. výkon
125 kW/170 k
pri otáčkach
4000/min
Max. krútiaci moment
350 Nm
pri otáčkach
1500-2000/min
Palivo
nafta
Pohon
predná náprava
Prevodovka
6-stupňová manuálna

Fiat Freemont je dostupný aj so slabším naladením tohto istého motora a ponúka iba 103 kW (140 k). Je o 1 300 eur lacnejší než výkonnejší variant, po skúsenostiach s Dodge Journey ale rozhodne odporúčame zainvestovať a priplatiť za výkonnejší motor. V priebehu budúceho roka by Fiat Freemont mal dostať pod kapotu aj nový výkonnejší trojlitrový naftový šesťvalec, ktorý už používa napríklad Lancia Thema.

Veľké piate dvere sa otvárajú aj zatvárajú manuálne. Elektrinu nedostanete ani za príplatok 65 fotografií v galérii Veľké piate dvere sa otvárajú aj zatvárajú manuálne. Elektrinu nedostanete ani za príplatok

Silnejší naftový motor 2.0 MJT je pre Fiat Freemont ideálnou motorizáciou. Ponúka dostatok sily pre bežné jazdenie, čo je ale dôležitejšie, pri ľahkej nohe sa s ním dajú dosiahnuť prekvapivo nízke hodnoty spotreby. Maximálny výkon 125 kW (170 k) je dostupný pri 4 000 otáčkach, krútiaci moment 350 Nm sa dostavuje v oblasti medzi 1 750 a 2 500 otáčkami.

V praxi sa tieto parametre prejavujú lineárnym ťahom od nízkych až po stredné spektrum otáčok. Vo vyšších pásmach však výkon rýchlo ubúda, vodič teda musí pre dosiahnutie najlepších dynamických vlastností motor poznať a v pravom momente preradiť. Pri rozbehoch zohráva veľkú rolu správna práca s tuhšou spojkou. Motor je vhodné vytočiť k hranici 1 500 otáčok a až potom pustiť spojku, inak hrozí jeho zhasnutie, prípadne iba veľmi pozvoľné zrýchlenie.

Nech máte na talianske naftové agregáty akýkoľvek názor, výmena TDI PDza nový MultiJet bola dobrou voľbou a Fiat Freemont s motorizáciou 2.0 MJT naladenou na 170 koní môžeme odporučiť.

Nežerie, iba papá

Spotreba naftového štvorvalca v takmer dvojtonovom Freemonte v nás zo začiatku vyvolávala obavy. Test však ukázal, že neoprávnene. V meste sme namerali výsledný priemer o desatinku nižší než udáva výrobca – 8,2 litra nafty na 100 km. To je v danej kategórii priemerný až mierne nadpriemerný výsledok a musíme upozorniť, že auto sme testovali pri chladnom počasí s množstvom studených štartov a na zimných pneumatikách. V lete by sa dala spotreba ešte vylepšiť.

Pri snahe o maximálne ekologickú jazdu sme dokázali spotrebu stlačiť na 7,8 litra, chuligánske štarty od svetelných križovatiek zase zvýšili odber paliva na 8,7 litra. Toto je však prirodzené správanie naftového turbomotora, žiadne dramatickejšie zvyšovanie spotreby načakajte, ani pokiaľ nemáte práve ľahkú nohu. Svoju rolu pri priaznivej mestskej spotrebe istotne zohráva aj absencia pohonu oboch náprav.

Fiat Freemont je masívne a robustné auto. Aerodynamicky určite nepôsobí 65 fotografií v galérii Fiat Freemont je masívne a robustné auto. Aerodynamicky určite nepôsobí

Prechod na okresné cesty znamenal zníženie spotreby na priemerných 5,6 litra. Lepšie než na okreskách sa však Freemont cíti na rovnej diaľnici. Ručička rýchlomeru ukotvená tempomatom na hodnote 130 km/h znamenala priemernú spotrebu 8,1 litra nafty na 100 kilometrov. Motor na šiestom prevodovom stupni točil 2 600 otáčok. Pokiaľ zohľadníme rozmery a nie príliš aerodynamický tvar, ide o výsledok príjemný. Palivová nádrž má kapacitu 77 litrov, čo po prepočte dáva dojazd asi tisíc kilometrov na jedno natankovanie.

Spotreba
Mesto - normovaná
8,3 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
5,3 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
6,4 l/100 km
Mesto - počas testu
8,2 l/100 km
Diaľnica - počas testu
8,1 l/100 km
Priemer testu
7,9 l/100 km

Hlavne ticho, prosím

Samostatnou kapitolou pri opisovaní Freemontu je hlučnosť. Oproti pôvodnému Dodge Journey nastal výrazný krok pred. Motor je podstatne lepšie odhlučnený a eliminované boli aj vibrácie. Vodič, rovnako ako všetci naokolo, neostáva na pochybách, že daný Freemont spaľuje naftu, do interiéru sa však prenáša iba slabé vrčanie. Motor sa výraznejšie ozve iba v pásme nad 3 000 otáčok, kam ho však väčšina majiteľov bude hnať iba zriedka. Vibrácie pri jazde nie je v interiéri cítiť vôbec, na voľnobehu sú badateľné jedine na volante.

Pri vyšších rýchlostiach sa do kabíny prenáša iba slabý aerodynamický hluk od masívnych zrkadiel. Podvozok i motor sú odhlučnené výborne. Nápravy po prejdení nerovností dávajú o sebe vedieť iba rozkývaním auta, nárazy sú však dobre utlmené. Aj pri diaľničnej stotridsiatke je v interiéri príjemne ticho. Pochváliť musíme aj kultivované výduchy klimatizácie, ktoré umožňujú pokojný rozhovor či počúvanie rádia aj pri nastavení najvyššieho výkonu.

Súčasťou štandardnej výbavy je systém bezkľúčového otvárania a štartovania, svetlá však treba zapínať manuálne. Freemont nemá ani diódy pre denné svietenie 65 fotografií v galérii Súčasťou štandardnej výbavy je systém bezkľúčového otvárania a štartovania, svetlá však treba zapínať manuálne. Freemont nemá ani diódy pre denné svietenie

Jazda s Fiatom Freemont je celkovo orientovaná prioritne skôr na komfort než na dynamiku. Pri prudšom prejazde zákrut sa mierne nakláňa, pri prejazde nerovností sa kolíše zo strany na stranu. Drobnú výhradu máme aj k brzdám, ktoré by mohli byť silnejšie a brzdný účinok rýchlejšie nastupujúci.

Je to boj

Fiat Freemont s pohonom prednej nápravy sa predáva jedine v kombinácii s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou. Automat je vyhradený iba pre štvorkolky – či už s naftovým štvorvalcom, alebo benzínovým šesťvalcom.

Manuálna prevodovka vo Fiate Freemont nás nesklamala, ale ani nenadchla. Dá sa povedať, že naplnila očakávania z taliansko-amerického spojenia. Pre zaradenie jednotlivých prevodových stupňov treba vyvinúť viac sily, než je bežné. Obzvlášť trojka dosadá ťažšie a pokiaľ nemáte úplne stlačenú spojku a páku nedotlačíte až úplne na koniec, prevodový stupeň nebude zaradený korektne a ozve sa iba známe „spočítavanie ozubených koliesok“.

Hlavica šesťstupňovej manuálnej prevodovky je ďalej od volantu 65 fotografií v galérii Hlavica šesťstupňovej manuálnej prevodovky je ďalej od volantu

Manuálna prevodovka dobre poslúži pri pohodovom prevážaní sa. Pokusy o rýchlejšiu jazdu sa nestretnú s pochopením. Páka je posunutá viac dozadu, čiže ďalej od volantu. To nie je ideálne, ak ruku presúvate z volantu. Pokiaľ však preferujete posed s rukou pohodlne uloženou na lakťovej opierke, budete si jej umiestnenie pochvaľovať.

Dve výbavy, množstvo príplatkov

V súčasnosti sa najväčší osobný Fiat predáva v dvoch základných výbavách: Freemont a Urban. Už v základe ponúka všetkých elektronických pomocníkov či skutočne dobre fungujúci systém bezkľúčového otvárania a štartu. Za 1 500 eur, o ktoré je výbava Urban drahšia, môžete získať automatickú klimatizáciu, elektricky ovládané sedadlo vodiča či praktické sklopné operadlo spolujazdca s odkladacou schránkou pod sedadlom.

Cena s DPH
Základná cena modelu
od 22 900 €
Základná cena verzie
od 26 100 €
Cena testovaného exemplára
28 700 €

Za príplatok si je možné doobjednať ďalšie prvky výbavy. Určite by sme odporučili za 100 eur priplatiť dojazdovú rezervu (štandardne sa dodáva iba sada na lepenie defektov), za 200 eur vyhrievanie predných sedadiel a pouvažovali by sme aj o navigácii Garmin, ktorá vo Fiate stojí 900 eur a okrem navigačných funkcií prinesie do interiéru podstatne viac elegancie.

Priplatiť si je možné vo Freemonte všeličo, jedna podstatná vec však chýba: xenónové svetlomety. Tie sa s automobilom nedodávajú a nie je ich možné ani priobjednať. Je pre nás skutočnou záhadou, prečo práve tento prvok výbavy v ponuke chýba. Veríme, že aj u nás by sa našlo dosť záujemcov o xenónové svetlá. Ušetriť 500 eur sa dá na voľbe Freemontu v päťmiestnej konfigurácii. Cena nami testovaného Fiatu Freemont sa zastavila na hodnote 28 700 eur s DPH.

Poriadny, veľký displej navigačného systému by sa v interiéri vynímal podstatne lepšie než jeho malý dotykový súrodenec 65 fotografií v galérii Poriadny, veľký displej navigačného systému by sa v interiéri vynímal podstatne lepšie než jeho malý dotykový súrodenec

Oplatí sa zaradiť do užšieho výberu

Fiat Freemont je veľký a predovšetkým praktický rodinný automobil. Jeho základ síce tvorí americký Dodge Journey, ruka Taliana je ale badateľná na podstatne elegantnejšom a kvalitnejšom interiéri. Silnou zbraňou je výkonný naftový motor 2.0 MJT aj možnosť voľby iba predného pohonu.

Pochváliť jednoznačne musíme vysoký stupeň komfortu, ktorý Freemont ponúka predovšetkým na dlhších cestách po diaľnici, citlivé zásahy elektronických pomocníkov i dobrú spotrebu. Ako problém vidíme tuhšie a ťažšie ovládanie a svojskú manuálnu prevodovku. Keby sme si mali vybrať jednu vec, ktorú by sme na Freemonte zlepšili, volili by sme silnejšie brzdy. A keby to nešlo, tak aspoň citlivejšie nastavenie brzdového pedálu, aby ho pre dosiahnutie maximálneho brzdného účinku nebolo potrebné celou silou zadupávať až na doraz.

Áno, taliansko-americká spolupráca priniesla aj na náš trh dobré auto, ktoré sa určite oplatí zaradiť do užšieho výberu. Najbližším súperom Freemontu je americko-kórejský Chevrolet Captiva, ktorý je rovnako ponúkaný aj v sedemmiestnej verzii. Pri podobnej konfigurácii je o niekoľko stoviek lacnejší, Freemont však ponúkne kvalitnejšie vyhotovený i praktickejší interiér, pohodlnejšie sedadlá a celkovo komfortnejšiu jazdu. Výhoda Chevroletu je v pestrejšej ponuke motorizácií a bohatšej výbave za nižší príplatok. Pokiaľ  zvažujete kúpu lacnejšieho SUV, určite odporúčame vyskúšať oba tieto automobily a následne sa rozhodnúť podľa priorít.

 

Pokračovanie v ďalšej kapitole

 


Test Fiat Freemont 2.0 MJT 65 Test Fiat Freemont 2.0 MJT

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 956 cm3
Max. výkon
125 kW/170 k
pri otáčkach
4000/min
Max. krútiaci moment
350 Nm
pri otáčkach
1500-2000/min
Palivo
nafta
Pohon
predná náprava
Prevodovka
6-stupňová manuálna
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4888 mm
Šírka
1878 mm
Výška
1745 mm
Rázvor náprav
2890 mm
Pohotovostná hmotnosť
1874 kg
Pohotovostná hmotnosť (EU)
1949 kg
Užitočná hmotnosť
606 kg
Celková hmotnosť
2480 kg
Objem batožinového priestoru (VDA)
136/472/791 l
Objem palivovej nádrže
77 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
195 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
11,6 s
Spotreba
Mesto - normovaná
8,3 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
5,3 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
6,4 l/100 km
Mesto - počas testu
8,2 l/100 km
Diaľnica - počas testu
8,1 l/100 km
Priemer testu
7,9 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
169 g/km
Emisná norma
Euro 5
Cena s DPH
Základná cena modelu
od 22 900 €
Základná cena verzie
od 26 100 €
Cena testovaného exemplára
28 700 €

NAJNOVŠIE Z RUBRIKY

BMW 428i Cabrio: Plážový frajer

Test Honda Civic Tourer: Dvakrát s najväčším

DVOJITÝ TEST   Honda priniesla medzi kompakty po dlhočiznej pauze konečne zase aj kombík. Oplatilo sa toľko čakať? Pýtali sme sa modelu...

15.04.2014 Test Honda Civic Tourer: Dvakrát s najväčším

Test letných pneumatík rozmeru 195/65 R15

DETAILNÝ PREHĽAD    Rakúsky autoklub zverejnil výsledky testu letných pneumatík dvoch rozmerov. Ako druhý ponúkame test...

10.04.2014 Test letných pneumatík rozmeru 195/65 R15

Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×