20.04.2012 / Soňa Zverková 72   2  

Palivá majú byť drahšie, nepodliehajte ale panike

Európsky parlament s určitými zmenami schválil návrh komisie na zavedenie minimálnej sadzby spotrebnej dane na palivá. Situácia nie je tak dramatická, ako to na prvý pohľad vyzerá.

Včera Slovenskom aj Európou zarezonovala správa o výraznom zdražovaní palív, obzvlášť nafty a LPG. Nie je to ale až tak horúce, ako by sa mohlo zdať. Európska komisia navrhla minimálnu úroveň spotrebnej dane na palivá. Jej cieľom bolo stanoviť daň nezávisle od typu paliva a jeho použitia. Novinkou bolo rozdelenie dane na dve zložky. Prvá zohľadňuje emisie CO2, ktoré vznikajú používaním daného paliva. Druhá zložka sa odvádza od energetického obsahu, čiže od množstva energie, ktoré sa použitím daného paliva získa.

Základnými hodnotami pre určenie sadzby spotrebnej dane by sa mali stať referenčné údaje zo smerníc Európskej komisie č. 2007/589/ES z 18. júla 2007 a 2006/32/ES z 5. apríla 2004. V prípade oxidu uhličitého sa sadzba bude vypočítavať na základe ceny za tonu.

Základom zdanenia palív sa majú stať emisie CO2 a energetický obsah paliva. Zdroj: Dreamstime Základom zdanenia palív sa majú stať emisie CO2 a energetický obsah paliva. Zdroj: Dreamstime

Zvýhodnenie alternatívnych palív

Európsky parlament však návrh neschválil v pôvodnej podobe a navrhol určité zmeny, ktoré sa zväčša týkajú alternatívnych palív a palív s nižšími emisiami CO2. Zmeny poslancov však majú len poradný a nezáväzný charakter, všetko bude závisieť od rozhodnutia ministrov členských krajín v Rade EÚ.

V prvom rade poslanci odmietli zrušenie daňového zvýhodnenia motorovej nafty, nakoľko by to mohlo vyvolať veľké ekonomické problémy. Z návrhu vyplýva, že akékoľvek zdanenie by sa malo odvíjať iba od množstva emisií CO2.

Keďže Brusel chce podporiť predaj hybridov a elektromobilov, parlament navrhuje do roku 2023 postupné zrušenie daňového zvýhodnenia energie, ktorá sa používa na ich dobíjanie. Zdaňovanie by sa nemalo týkať ani biomasy a odpadu, ak sa používajú ako palivo.

Majiteľov áut, ktoré jazdia na LPG, určite nepoteší postupné zrušenie daňového zvýhodnenia. Podľa poslancov nie sú tieto výhody opodstatnené, hoci ponúkajú veľkorysé prechodné obdobie. Ako prejav uznania, že LPG a zemný plyn „majú menej škodlivý vplyv na životné prostredie než iné fosílne palivá”, navrhujú rušiť postupne: do roku 2023 môžu používať súčasné sadzby a následne do roku 2030 môžu znížiť zdanenie až o polovicu.

Parlament chce členským krajinám umožniť znížiť alebo dokonca zrušiť zdaňovanie spotreby energie v poľnohospodárstve, lesníctve, rybochove a záhradníctve. Poslanci navrhujú z nových pravidiel zdaňovania vyňať podniky a subjekty, ktoré sú súčasťou systému obchodovania s emisiami. Podľa nich by v opačnom prípade došlo k neprimeranej  záťaži vo forme dvojitého zdanenia.

Veľkou témou sú najmä vykurovacie palivá pre domácnosti a charitatívne organizácie. Poslanci navrhujú do roku 2025 postupne zrušiť daňového zvýhodnenia, aby ich motivovali k väčším úsporám energie. Namiesto nižších daní odporúčajú kompenzácie vo forme sociálnych opatrení.

Ilustračná snímka. Zdroj: Dreamstime Ilustračná snímka. Zdroj: Dreamstime

AutoMoto.sk komentuje: Veľa kriku pre nič

Hoci cena palív bytostne zaujíma každého motorizovaného Slováka, zatiaľ musíme počkať na definitívnu verziu. Tú musia jednomyseľne schváliť ministri členských krajín v Rade EÚ. A keďže minister je politická funkcia, každý z nich sa bude snažiť hájiť predovšetkým záujmy vlastnej krajiny.

Je verejným tajomstvom, že nekorunovanými vládcami EÚ sú Nemecko a Francúzsko. Ak sa ich ministri postavia na zadné, je viac ako pravdepodobné, že nové pravidlá zdaňovania nebudú mať výrazný reálny dopad na cenu paliva. Tieto krajiny majú priveľa ekonomických problémov na to, aby riskovali ďalší dôvod na nespokojnosť obyvateľov a najmä Nemecko bude chcieť obmedziť vplyv na ceny.

V súčasnosti sú totiž v tejto krajine top témou rekordne drahé motorové palivá a vyvolávajú veľký tlak verejnosti. Ten má na rozdiel od Slovenska podstatne väčší vplyv na politiku. Ak by tamojší minister dopustil ďalšie zdražovanie, Nemci by vládu „ubili čapicami”. Vo Francúzsku a vlastne vo všetkých ostatných členských štátoch nie je situácia o nič lepšia.

Podľa nášho názoru to zrejme dopadne v štýle „vlk sýty aj ovca celá”. Ministri sa budú snažiť dosiahnuť kompromis, ktorý im umožní biť sa do pŕs za ekologický prístup a zároveň obmedziť prípadné zdražovanie na symbolickú úroveň. Ak by totiž prešla smernica v pôvodnom znení, postupne by zdraželo všetko, čo pri výrobe vyžaduje energiu v akejkoľvek forme. Čiže doslova a do písmena každý produkt dennej aj dlhodobej spotreby.

NAJNOVŠIE Z RUBRIKY

Volkswagen plánuje nový kupé-sedan

Subaru Outback preskočilo kombi

NEW YORK    Japonská automobilka Subaru predstavila americkú verziu terénne ladeného modelu Outback. V ponuke je len s benzínom...

23.04.2014 Subaru Outback preskočilo kombi

Porsche Macan: Štvorvalec je späť

PEKING   So základnou verziou typu Macan sa do portfólia Porsche vracia motor so štvoricou valcov. SUV siahlo po koncernovom agregáte 2.0...

23.04.2014 Porsche Macan: Štvorvalec je späť

Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×