12.06.2012 / Ján Trangel 4   24  

Ford Ranger: Multikultúrny pracant

PRVÁ JAZDA   Nekompromisný offroad, tvrdý pracant, alebo univerzálne auto do všetkých podmienok? Ford je na nový globálny pick-up Ranger veľmi pyšný.

Hlavou sa opierame o bočné sklo. Nútene sme sa zastavili na okraji rozbahnenej rokliny. Slovinská skupina v aute pred nami zapadla a čaká na lesný traktor, aby ich z objatia bahna vyslobodil. Pravé kolesá nášho auta sú podstatne vyššie ako ľavé a gravitácia je neúprosná. Slovincov konečne potiahli, radíme redukovanú jednotku a veľmi, veľmi pomaly sa pohýname vpred. Elektronika je vypnutá, plyn treba dávkovať citlivo, inak sa v bahne zahrabeme a tiež budeme potrebovať pomoc.

Predierame sa kašovitým povrchom a na kúsku stvrdnutej zeme sa snažíme čo najviac rozbehnúť, aby sme mali rýchlosť pre najťažší úsek. Myšlienku na zaradenie dvojky zavrhneme, radšej držíme dieselový motor v 3 500 otáčkach. Musíme prejsť medzi stromy a zároveň vybrať ľavotočivú zákrutu. Zadná náprava nám stále uteká, tu už ale nič nenarobíme. Treba pevne držať volant a nepúšťať plyn. Kto zastane, už sa nepohne. Nakoniec úsek prechádzame. Auto kvílilo, pískalo, prosilo o zľutovanie, ale bahnom sa predralo.

Nový globálny Ford Ranger 24 fotografií v galérii Nový globálny Ford Ranger

Ťahaj poriadne

Hlboko v lesoch okolo Frankfurtu sme mali možnosť zoznámiť sa s novým členom globálnej rodiny Ford. Pick-up Ranger novej generácie sa bude predávať na všetkých kontinentoch a vyše 180-tich trhoch s výnimkou severnej Ameriky – pre tamojších zákazníkov je údajne príliš malý. S celkovou dĺžkou okolo 5,3 metra (v závislosti od zvolenej verzie) to na slovenské pomery vyznieva trochu komicky. Od svojho predchodcu sa nový Ranger posunul na rebríčku využiteľnosti od čisto úžitkového k univerzálnemu. Doma sa cíti aj na spevnených cestách, v zákrutách drží prekvapivo dobre aj bez naloženia a problém mu nerobia ani diaľničné rýchlosti.

5,3 metra, v USA sa ale predávať nebude. Vraj je primalý 24 fotografií v galérii 5,3 metra, v USA sa ale predávať nebude. Vraj je primalý

Inžinieri od Fordu výrazne popracovali na komforte, ktorý sa podľa marketingového oddelenia vyrovnal osobným autám. My by sme to skorigovali na priblíženie sa osobným autám. Komfort SUV stavaných pre pohodlnú jazdu mestami a diaľnicami istotne nedosahuje, zároveň už ale nejde o striktne účelovú dodávku. Zastavil sa tak niekde uprostred a to je dobre. Pochváliť musíme obzvlášť tlmiče, ktoré aj pri prejazde série výmoľov prenášajú do interiéru menej nárazov a hluku, ako je v tejto kategórii bežné. 

V teréne sa Ranger cíti dobre, to ale aj väčšina jeho konkurentov. Konkrétne silné a slabé stránky v schopnostiach zvládať nástrahy prírody sa po dovedna šiestich hodinách jazdy terénom hľadajú ťažko. Mnoho ale napovie fakt, že pre Európu sa Ranger bude dodávať jedine s elektronickou uzávierkou diferenciálu. Pokiaľ teda hľadáte auto do najtvrdšieho terénu, budete sa musieť pozrieť inde. Ford s Rangerom cieli skôr na používateľov, ktorí jazdia po nespevnených a lesných cestách s mnohými výtlkmi, bahnom, prípadne menšími kamenitými prekážkami.

Pre Európu sa Ranger bude dodávať jedine s elektronickou uzávierkou diferenciálu 24 fotografií v galérii Pre Európu sa Ranger bude dodávať jedine s elektronickou uzávierkou diferenciálu

Ford Ranger sme počas dvojdňovej prezentácie nemali možnosť vyskúšať s naloženou korbou, ani pri ťahaní prívesu. Ale práve toto sú disciplíny, ktoré v kategórii „truckov“ oddeľujú zrno o pliev. Uspokojiť sa tak musíme so sľubom výrobcu, že Ranger s dvomi najsilnejšími motormi utiahne až 3,35-tonový príves a na korbu mu môžete naložiť vyše tony nákladu.

Podľa výrobcu na tejto korbe odveziete vyše tony nákladu 24 fotografií v galérii Podľa výrobcu na tejto korbe odveziete vyše tony nákladu

Diesel alebo diesel?

Pod kapotu Rangeru sa v našich končinách dostanú dve motorizácie: 2,2-litrový štvorvalec (v dvoch výkonnostných verziách) a 3,2-litrový päťvalec prebratý z Transitu a upravený pre špecifické použitie v úžitkovom pick-upe. Oba spaľujú naftu a my sme si počas prezentácie mali možnosť vyskúšať silnejší naftový štvorvalec a aj päťvalec s automatickou prevodovkou.

Tabuľkové parametre štvorvalcového modelu nie sú nijako ohurujúce – 92 kW (125 k) v základe, alebo 110 kW (150 k) vo výkonnejšej verzii málokomu vyrazia dych. Krútiace momenty sú ale zaujímavejšie – 320 Nm, resp. 375 Nm (oba v spektre 1 500 až 2 500 otáčok) sú dobrým základom pre pracovnú univerzálnosť Rangeru.  

V kombinácii s krátkym sprevodovaním a dobre vyladenou elektronikou ponúka solídny ťah dostupný od nízkych otáčok. Motor síce nie je odhlučnený ideálne, ale nedá sa ani povedať že by pôsobil rušivo. Manuálna šesťstupňová prevodovka je skôr gumová a má dlhé dráhy, jednotlivé prevodové stupne však zaradíte presne. Treba si ale dať záležať na správnom a úplnom vyšliapnutí spojkového pedálu.

Ford sa chváli, že pri navrhovaní Rangeru výrazne zapracoval na aerodynamike. Asi na tom niečo bude, lebo aj vo vyšších rýchlostiach dokáže držať hluk v prijateľných medziach a ani spotreba nie je krvavá 24 fotografií v galérii Ford sa chváli, že pri navrhovaní Rangeru výrazne zapracoval na aerodynamike. Asi na tom niečo bude, lebo aj vo vyšších rýchlostiach dokáže držať hluk v prijateľných medziach a ani spotreba nie je krvavá

3,2-liter s automatom je prekvapivo hlučnejší ako štvorvalec. To by ale nebol až taký problém, ale zvukový prejav sa nesie v dvoch rovinách. Slabé rapotanie je pre diesel typické. V prípade silnejšieho motora sa ale pridáva aj vyšší, mierne piskľavý tón. Motor však ťahá divoko a spontánne, automat ho v rozbehu nijako neobmedzuje. Prevodové stupne radí rýchlo a rozumne, v teréne s ním nemusíte bojovať. Výkon päťvalca je 147 kW (200 k) a krútiaci moment 470 Nm dostupný medzi 1 500 a 2 750 otáčkami.

 
2.2 Duratorq TDCi 92
2.2 Duratorq TDCi 120
3.2 Duratorq TDCi
Počet valcov
R4
R4
R5
Objem
2 198 cm3
2 198 cm3
3 198 cm3
Max výkon
92 kW (125 k)
120 kW (150 k)
147 kW (200 K)
Pri otáčkach
3 700/min
3 700/min
3 000/min
Max. krútiaci moment
320 Nm
375 Nm
470 Nm
Pri otáčkach
1 500-2 500/min
1 500-2 500/min
1 500–2750/min

Keby sme si teraz mali vybrať, k Rangeru si zvolíme slabší 2,2-litrový motor. Je kultivovanejší, má lepší zvuk a rozdiel v ťahu pocítite iba v prípade, že Ranger využívate naplno. A v neposlednom rade je aj úspornejší. Pri kombinácii diaľnice a okresky sme jazdili s priemerom okolo 7,5 litra, čo rozhodne nie je zlé.

Silnou zbraňou Rangeru je brodivosť. Už v štandarde dokáže verzia 4x4 zvládnuť vodnú prekážku hlbokú 800 mm 24 fotografií v galérii Silnou zbraňou Rangeru je brodivosť. Už v štandarde dokáže verzia 4x4 zvládnuť vodnú prekážku hlbokú 800 mm

Trh je minimálny

Cena nového pracovného Fordu pre Slovensko zatiaľ nie je známa. Podľa nemeckého cenníka na tom ale bude nový Ranger zhruba rovnako, ako jeho konkurencia – teda niekde pri 24 tisíc eur s DPH začína single cab, double cab štartuje okolo 30 tisíc eur. Pri voľbe silnejšej motorizácie a príplatkovej výbavy sa však pripravte na to, že pokojne môže poskočiť aj o 10-15 tisíc vyššie.

Vo svojej kategórii je Ranger síce silným bojovníkom, u nás je však trh pick-upov minimálny a konkurencia silná. Okrem stabilnej japonskej trojky vstúpil nedávno do boja aj VW Amarok, ktorý bojuje presne rovnakými zbraňami. Fordu sa pri novej generácii svojho „malého“ pick-upu podarilo zatraktívniť dizajn, zvýšiť komfort na palube a priblížiť tak pracovné auto viac k civilným modelom. Ford tým sleduje moderné trendy a požiadavky používateľov, ktorí si dnes želajú maximálne univerzálne autá. Bude to však stačiť na to, aby sme počty predaných Rangerov mohli počítať aspoň v stovkách?

NAJNOVŠIE Z RUBRIKY

Test Honda Civic Tourer: Dvakrát s najväčším

Test letných pneumatík rozmeru 195/65 R15

DETAILNÝ PREHĽAD    Rakúsky autoklub zverejnil výsledky testu letných pneumatík dvoch rozmerov. Ako druhý ponúkame test...

10.04.2014 Test letných pneumatík rozmeru 195/65 R15

Ako sa správajú zimné gumy v lete

Snaha ušetriť a dojazdiť zimné pneumatiky v lete sa z bezpečnostného hľadiska nemusí vyplatiť. Test Autoklubu ČR dokázal, že aj ojazdené...

08.04.2014 Ako sa správajú zimné gumy v lete

Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×