10.08.2012 / Ladislav Malák 9   36  

Test Peugeot 508 RXH: Allroad po francúzsky

Allroad je úspešný koncept a z tohto koláča by si okrem Audi rád odhryzol aj kadekto ďalší. Peugeot na to ide veľmi odvážne: rovno s naftovo hybridným pohonom.

Ešte vlani o naftových hybridoch v ponuke na trhu nikto ani nechyroval a tohto roku už ich koncern PSA ponúka hneď niekoľko. Kombináciu dieselového spaľovacieho agregátu s elektromotorom sme si už stihli vyskúšať v službách crossoveru Peugeot 3008 Hybrid 4 a extravagantného veľkého hatchbacku Citroen DS5 Hybrid 4.

Peugeot 508 RXH 36 fotografií v galérii Peugeot 508 RXH

Ako si naftový hybrid poradí v kabáte mierne terénneho kombi, úspešného napríklad v podaní Subaru (Outback), Škody (Octavia Scout), najnovšie už aj Volkswagenu (Passat Alltrack) ale predovšetkým jeho koncernového príbuzného Audi (A4 Allroad, A6 Allroad)? Odpoveď hľadáme v redakčnom teste Peugeotu 508 RXH.

Kombi plus

Asi ani nemá význam tváriť sa objavne, keď pripomenieme, že východiskom pre RXH je Peugeot 508 SW. Svetlá výška 184 mm predstavuje asi najvýznamnejšie plus terénneho kombíka oproti klasickému. Bodaj by nie, je to viac o 5 centimetrov. Za povšimnutie stoja aj rozchody kolies širšie o dobré 4 centimetre. Celkový výsledok je ozaj impozantný, aj pri pohľade na finálne čísla.

Rozmery, hmotnosti a objemy 
Dĺžka
4823 mm
Šírka
1864 mm
Výška
1521 mm
Rázvor náprav
2817 mm
Pohotovostná hmotnosť
1835 kg
Pohotovostná hmotnosť (EU)
1910 kg
Užitočná hmotnosť
490 kg
Celková hmotnosť
2325 kg
Objem batožinového priestoru (VDA)
400/1439 l
Objem palivovej nádrže
72 l

Do všeobecne bojovnejšieho vzhľadu pridá svoj malý diel aj plus 34 mm celkovej výšky,  10 mm celkovej dĺžky a 11 mm celkovej šírky.  Zlé deti Peugeot RXH určite vystraší aj extra plastovým brnením s galvanizovanými prvkami a dvoma trojicami svetelných LED pazúrov pod predným nárazníkom. 

Peugeot 508 RXH 36 Peugeot 508 RXH Peugeot 508 RXH 36 Peugeot 508 RXH
Ochranné oplastovanie s pokovovanými prvkami a dve trojice LED pásov v prednom podnárazníku budia dostatočný vizuálny rešpekt

Kvalitatívny dojem z kabíny je veľmi dobrý. Počítajte s arzenálom, materiálmi a spracovaním na úrovni najlepšie vybavených verzií päťsto osmičky. Jediným podstatnejším ergonomickým rozdielom je ovládač režimov pohonu. Umiestnený je dobre poruke, vpravo od elektronického voliča prevodovky, ktorý má tiež svoj charakteristický divotvorný tvar, presne ako v hybridnej tritisíc osmičke. Akurát tej obrovitej sklenenej streche bez možnosti otvoriť akosi stále nevieme prísť na chuť. Ozaj by nám stačilo, keby bola polovičná, ale otvárateľná....

Peugeot 508 RXH 36 Peugeot 508 RXH Peugeot 508 RXH 36 Peugeot 508 RXH
Papierový objem kufra len 400 litrov v skutočnosti nie je taký tragický. Akurát musíte oželieť rezervu a vystačiť si len s maličkým podpodlažným odkladacím priestorom

V interiéri vám takmer nič nechýba ani z priestrannosti a praktickosti klasického kombi 508 SW. Dokonca aj kufor má rovnako nízku nakladaciu hranu a po sklopení zadných sedadiel takmer rovnú plochu, len s miernym zlomom. Papierový rozdiel v základnom objeme kufra je síce poriadne cez sto litrov, netreba sa toho ale ľakať, pri každodennom využití vám to ani nedôjde. Chýbať vám bude akurát rezervné koleso. Ešte aj za ním ale ostalo v podlahe, pod ktorou je vysokonapäťová hybridná batéria, trochu miesta, aspoň na krátky odkladací priestor.

Dve plus dve (zatiaľ) nie sú štyri

PSA svoj naftovo elektrický pohon označuje Hybrid 4 a s hrdosťou prezentuje fakt, že sú tu poháňané obe nápravy. Už prvé dva testy tohto systému v Peugeote 3008 a Citroene DS 5 nás ale priskrutkovali nohami k zemi a v tomto prípade musíme do tretice upozorniť: nečakajte klasickú štvorkolku, ani takú ako pri rýchlych automaticky pripájateľných pohonoch typu Haldex, a už vôbec nepočítajte s vlastnosťami stálych štvorkoliek typu quattro s mechanickým samosvorným stredovým diferenciálom či symetrických stálych pohonov AWD á la Subaru....

Maximálnych 200 elektrických Newtonmetrov takmer od voľnobehu na zadné a najvyšších 300 naftových od 1750 otáčok na predné sa skrátka ešte nedokáže zladiť tak harmonicky ako dve nápravy s jedným a tým istým zdrojom sily. Z hľadiska zlepšenej trakcie sú však elektrinou poháňané zadné kolesá rozhodne prínosom, či už na zablatenej ceste na chatu, alebo snehom posypanom stúpaní k lyžiarskemu stredisku.

Riadenie je presné, spätnou väzbou však neoplýva. Zato vo volante dosť výrazne cítite silu naftového pohonu pri akcelerácii zo zákruty 36 fotografií v galérii Riadenie je presné, spätnou väzbou však neoplýva. Zato vo volante dosť výrazne cítite silu naftového pohonu pri akcelerácii zo zákruty

Už sme spomínali rozšírené rozchody a na tomto mieste ich pripomenieme znovu. Napriek tomu, že sú podvozok a aj celé vozidlo vyššie, tento fakt totiž pomohol čiastočne eliminovať bočné náklony karosérie. Pruženie teda stačilo pritvrdiť len veľmi mierne, čím si stále zachovalo slušný komfort východiskovej päťsto osmičky. Aj po stránke jazdných vlastností sa ale hybridné RXH dosť podobá na príbuzenstvo, hlavne pri prudkej akcelerácii do zákruty, kedy predné kolesá dokážu zahrabať ako na celkom obyčajnej dvojkolke – v tomto jazdnom režime sme pomoc elektriny zozadu veľmi nepocítili.

Trochu nepríjemným prekvapením bolo odhlučnenie podvozka. Je nielen o máličko horšie oproti klasickým päťsto osmičkám, ale aj o chlp zaostáva za viackrát na predošlých riadkoch ohováranými ďalšími naftovými hybridmi od PSA. Čiže ho môžeme označiť nanajvýš za priemerne dobré.

Dynamika s veľkým D, čaptavý robot a diaľnica pod šesť a pol

Pohon zasadený do kontextu podvozka sme už prebrali. Aký je ale sám o sebe? Tu sú dojmy veľmi podobné ako pri predošlých dvoch testoch v tritisíc osmičke a dé es päťke. Dynamika je výborná, rozbeh spontánny, pružnosť viac než dostatočná. Celkovo lepší dojem kazí len pomaly a nie práve plynulo radiaci jednospojkový šesťstupňový robot.

Toto doma neskúšajte: Manuálny režim radenia robotizovanej prevodovky síce nie je priamo nebezpečný, svojimi reakciami vás ale unudí na smrť 36 fotografií v galérii Toto doma neskúšajte: Manuálny režim radenia robotizovanej prevodovky síce nie je priamo nebezpečný, svojimi reakciami vás ale unudí na smrť

Teda vlastne nielen prevodovka, ale aj odhlučnenie nám mierne zvrásnilo čelo: na problém s odfiltrovaním nechcených decibelov netrpí iba podvozok, ale veru aj pohon. Zo všetkých troch testovaných naftových hybridov sa nám v tomto prípade zdalo byť hluku najviac. A to je paradox, pretože pri dvojpriestorovej karosérii s podstatne dlhším „nosom“ než pri DS5 aj 3008 sú tu vytvorené lepšie teoretické predpoklady pre odhlučnenie. Do praxe sa ich ale preniesť nepodarilo. A tak zase konštatujeme iba priemernú spokojnosť.

Motor a pohonný systém 
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1997 cm3
Max. výkon - naftový motor
120 kW/163 k
pri otáčkach
3750 ot/min
Max. krútiaci moment - naftový motor
300 Nm
pri otáčkach
1750 ot/min
Max. výkon - elektrický motor
27 kW/37 k
Max. krútiaci moment - elektrický motor
200 Nm
Max. systémový výkon
147 kW/200 k
Max. systémový krútiaci moment
500 Nm
Palivo
Nafta
Pohon
všetky štyri kolesá
Prevodovka
6-stupňová robotizovaná

Výhodou naftového hybridu oproti benzínovému má byť dobrá spotreba nielen v meste, ale konečne aj na diaľnici, kde prakticky spaľovací motor v podstate len vlečie so sebou kilá elektrických systémov navyše. Tento teoretický predpoklad splnil pri teste aj Peugeot 508 RXH. Priemer 6,4 litra pri stabilnom tempe 130 km/h je na dvojtonové 4,8 metra dlhé auto ozaj slušný. Na to sa podobne výkonné benzínové hybridy v reálnej prevádzke fakt nechytajú....

Spotreba 
Mesto - normovaná
4,0 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
4,2 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
4,1 l/100 km
 Mesto - počas testu
5,8 l/100 km
Diaľnica - počas testu
6,4 l/100 km
Vidiek - počas testu
4,8 l/100 km

Samozrejme, aj tu pripomíname, aby ste si nič nerobili z nezmyslov, ktoré vám sľubuje v tabuľkách spotreby výrobca. Ak chcete mať reálnu predstavu o palivovej efektivite tohto auta, tak si ho porovnajte buď s benzínovými hybridmi, alebo s nafťákmi bez elektriny. A keď si to ešte presypete cez sitko jazdných parametrov, tak vám 508 RXH rozhodne nevyjde zle. A platí to aj pri našom reálnom vidieckom priemere pod päť a mestskom pod šesť litrov.

Špička bez možnosti špekulovať

Pri pohľade do cenníka ani veľmi nie je o čom špekulovať, nie je veľmi z čoho vyberať. Preto sme sa rozhodli do prvého riadku tabuľky dať základnú cenu východiskového 508 SW. Rozdiel medzi ním a jedinou dostupnou verziou 508 RXH je síce priepastný, už sme ale naznačili, že na tomto aute výrobca rozhodne nešetril výbavou. Napchal sem v podstate skoro všetko, čo dostanete v najvyššom 508 SW GT a pridal ešte kadečo navyše, napríklad už spomínané vizuálne odlišovadlá verzie RXH.

Cena s DPH
Základná cena modelu
od 24 240 €
Základná cena verzie
od 41 900 €
Cena testovaného exemplára
45 650 €

To, že je terénne ladené kombi 508 postavené v podstate ako top model, po stránke ceny aj výbavy, ale zároveň berie vietor z plachiet pri možnostiach príplatkovej individualizácie. Zoznam prvkov za extra peniaze nemá ani desať položiek. Nezostáva vám teda nič iné, len dúfať, že vám postačí všetko to, čo je v bohatom sériovom arzenáli a že vám v rámci neho nebude nič neprekonateľne prekážať.

Lovec do nových revírov

A resumé? Dokáže Peugeot 508 RXH vyhovieť jedincom, ktorých najerotickejšie sny sú plné magického zaklínadla „Allroad“? Náš názor: iba čiastočne. Po dizajnovej stránke jednoznačne áno: je tu viditeľne zvýšená svetlá výška a pevný bojovný postoj so širšími rozchodmi a robustným pancierovaním dolnej časti karosérie. Lenže dizajn, akokoľvek je pri kúpe auta dôležitý, nie je všetko....

RXH vzhľadom za klasickými „Allroadmi“ nijako nezaostáva. Pohon 4x4  s odlišnými zdrojmi na každej náprave si ale ešte pýta trochu dolaďovania 36 fotografií v galérii RXH vzhľadom za klasickými „Allroadmi“ nijako nezaostáva. Pohon 4x4 s odlišnými zdrojmi na každej náprave si ale ešte pýta trochu dolaďovania

Pohon však očakávania od terénne ladeného kombi celkom nenaplní. Klobúk dolu pred jeho pokrokovosťou: robustné a dynamické hybridné auto, ktoré na diaľnici reálne žerie ani nie šesť a pol litra, zatiaľ dokáže iba koncern PSA. Na druhej strane však samostatné pohony oboch náprav (zatiaľ) nie sú tak harmonicky zladené ako pri benzínových či naftových klasikách. Ortodoxných allroadomaniakov teda podľa nás RXH neuloví, má však dosť predpokladov na to, aby sa mu začala dariť poľovačka v nových revíroch.

Pokračovanie článku nižšie

 

Peugeot 508 RXH 36 Peugeot 508 RXH

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1997 cm3
Max. výkon - naftový motor
120 kW/163 k
pri otáčkach
3750 ot/min
Max. krútiaci moment - naftový motor
300 Nm
pri otáčkach
1750 ot/min
Max. výkon - elektrický motor
27 kW/37 k
Max. krútiaci moment - elektrický motor
200 Nm
Max. systémový výkon
147 kW/200 k
Max. systémový krútiaci moment
500 Nm
Palivo
Nafta
Pohon
všetky štyri kolesá
Prevodovka
6-stupňová robotizovaná
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4823 mm
Šírka
1864 mm
Výška
1521 mm
Rázvor náprav
2817 mm
Pohotovostná hmotnosť
1835 kg
Pohotovostná hmotnosť (EU)
1910 kg
Užitočná hmotnosť
490 kg
Celková hmotnosť
2325 kg
Objem batožinového priestoru (VDA)
400/1439 l
Objem palivovej nádrže
72 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
213 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
9,8 s
Spotreba
Mesto - normovaná
4,0 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
4,2 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
4,1 l/100 km
Mesto - počas testu
5,8 l/100 km
Diaľnica - počas testu
6,4 l/100 km
Vidiek - počas testu
4,8 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
107 g/km
Emisná norma
Euro 5
Cena s DPH
Základná cena modelu
od 24 240 €
Základná cena verzie
od 41 900 €
Cena testovaného exemplára
45 650 €

NAJNOVŠIE Z RUBRIKY

BMW 428i Cabrio: Plážový frajer

Test Honda Civic Tourer: Dvakrát s najväčším

DVOJITÝ TEST   Honda priniesla medzi kompakty po dlhočiznej pauze konečne zase aj kombík. Oplatilo sa toľko čakať? Pýtali sme sa modelu...

15.04.2014 Test Honda Civic Tourer: Dvakrát s najväčším

Test letných pneumatík rozmeru 195/65 R15

DETAILNÝ PREHĽAD    Rakúsky autoklub zverejnil výsledky testu letných pneumatík dvoch rozmerov. Ako druhý ponúkame test...

10.04.2014 Test letných pneumatík rozmeru 195/65 R15

Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×