10.09.2012 / Marián Balog 28   24  

Škoda Rapid: Dvojité rande na domácej pôde

DVOJITÁ JAZDA   Zoznámme sa v druhom kole. Skúšame nový Rapid v uliciach Bratislavy a blízkom okolí. Dvojmo!

Nová Škoda Rapid pomaly ale isto prichádza. Z prípravných ceremónií máme za sebou už odhalenie s neodmysliteľným obdobím dohadov a špionážnych fotografií, ale aj prvú jazdu. Logicky by mohla nasledovať výstavná premiéra, uvedenie na trh a prvý test v akomkoľvek poradí, no nám sa do programu vošlo ešte aj druhé rande. Prinášame vám „druhé prvé dojmy“ z Rapida v uliciach Bratislavy a z jej blízkeho okolia. Vlastne z dvoch Rapidov...

Rapid sa radí medzi Fabiu a Octaviu 24 fotografií v galérii Rapid sa radí medzi Fabiu a Octaviu  

Dvakrát Rapid

Do ruky sa nám dostal párik, s ktorými sa postupne zoznamujeme v druhom kole na domácej pôde. Pod kapotou jedného hrkúta motor TSI doplnený prevodovkou DSG, druhý sa ozýva hrubším čvirikaním, keďže spaľuje naftu. TDI je vybavené manuálnou prevodovkou. V oboch prípadoch ide o najsilnejšie dostupné motorizácie (90 kW/122 k a 77 kW/105 k).

Pre úplnosť si osviežme aj ponuku ostatných motorizácií. Základom bude nástupca hátépéčka, trojvalec 1.2 MPI s výkonom 55 kW (75 k). Nasleduje štvorvalcový motor 1.2 TSI vo dvoch verziách (63 kW/86 k a 77 kW/105 k). Silnejšia verzia sa bude kombinovať so šesťstupňovým manuálom alebo sedemstupňovým robotom DSG. Dieselovú ponuku tvorí výhradne motor 1.6 TDI vo verzii 66 a 77 kW (90 a 105 k). Slabšie prevedenie bude možné vybaviť aj spomínaným robotom DSG. Zvyšok využíva päťstupňový manuál.

Technické detaily nového Rapidu si môžete preštudovať v článku Škoda Rapid: Poctivý liftback.

Novinka sa má vtesnať medzi Fabiu a Octaviu. Popravde, naše dojmy sú také, že Rapid svojím potenciálom pravdepodobne vytlačí Octaviu z jej terajšej pozície trochu vyššie. Naznačuje to aj dlhším rázvorom, než má súčasná Octavia.

Porovnanie 
Fabia II
Rapid
Octavia II
Dĺžka (mm)
4000
4483
4569
Šírka (mm)
1642
1706
1769
Výška (mm)
1498
1461
1462
Rázvor (mm)
2541
2602
2578
Batožinový priestor (l)
315/1180
550/1490
585/1455

Dlhý rázvor sľubuje dostatok miesta a svoj sľub aj plní 24 fotografií v galérii Dlhý rázvor sľubuje dostatok miesta a svoj sľub aj plní

Poďme však do praxe. Dlhší rázvor sa prejavuje veľkorysým priestorom. Rapidka odvezie v pohode aj štvoricu urastených chlapov. Ďalšou silnou stránkou je veľký batožinový priestor. Je rozmerný vo všetkých smeroch a neprekáža nám ani vyššia nakladacia hrana. Príjemným bonusom sú fixačné siete, ktoré zamedzia pohybu nákladu v kufri, keď budete rezať zákruty. Nevýhodou liftbacku je šikmé zadné okno a jeho vysoko umiestnená spodná hrana. Výhľad vzad cez vnútorné spätné zrkadlo sa tým pádom povážlivo zúžil, dá sa však na tento priezor zvyknúť.

550 litrov pre rodinu v plnej zbroji 24 fotografií v galérii 550 litrov pre rodinu v plnej zbroji

Keďže má byť Rapid veľký a zároveň lacný, niekde sa šetriť muselo. V Škode to však zvládli výborne. Pozrime sa napríklad na palubnú dosku. Dizajn nechajme teraz dizajnom a sústreďme sa na materiály. Pri prvom vizuálnom kontakte sme nečakali, že takmer všetky plasty v interiéri sú úplne tvrdé.

Naozaj, palubovka je od hlavy po päty tuhá, vyzerá však výborne. Na margo relatívne nízkej odhadovanej ceny ešte poznamenajme, že v Rapide nenájdete posledné výkriky technologického progresu, ale základné vybavenie uľahčujúce vodičovi život k dispozícii je. V ponuke nechýba tempomat, navigácia, Bluetooth a parkovacie senzory.

Tvrdé ale dobre vyzerajúce plasty sú upratané do jednoduchých tvarov 24 fotografií v galérii Tvrdé ale dobre vyzerajúce plasty sú upratané do jednoduchých tvarov

Benzín či diesel?

Naša skúsenosť s oboma druhmi motorizácií naznačuje celkom tvrdú dilemu pre kupujúcich. Benzínový motor 1.4 TSI vyniká hladkým chodom, v kombinácii s prevodovkou DSG aj totálnym komfortom a ani spotrebou nezarmúti. Na druhej strane diesel je tiež pomerne tichý, parametrami úplne pokrýva požiadavky bežného motoristu a prekvapí vynikajúcou spotrebou. V meste je to tradične náročnejšie, no mimo mesta vďaka sprevodovaniu päťkvaltu dokážete jazdiť skutočne za nejaké štyri litre. Pri mestských limitoch je miestami aj štvrtý rýchlostný stupeň veľa.

Aj na dverách sú tvrdé plasty, no kľučky sú kovové 24 fotografií v galérii Aj na dverách sú tvrdé plasty, no kľučky sú kovové

Podvozok je ďalšou oblasťou, kde cítiť šetrenie. Na šestnásťpalcových kolesách je pomerne hlučný, no aby náš odkaz nebol pochopený nesprávne, nepôsobí roztraseným rozklepaným dojmom. Naopak, je pevný,  iba sa viac ozýva.

Po prvých stovkách kilometrov usudzujeme, že jeho konštrukcia si rozumie aj s dlhšími jazdami a naladenie neruinuje komfort posádky. Pomalé zákruty zvláda Rapid veľmi sebaisto a neduh pretáčavosti pocítite iba pri veľmi nerozumnej jazde. Aj s ťažším naftovým motorom sa vozidlo pri dynamickom režime správa vypočítavo a neutrálne. Tiahle zákruty okorenené nerovnosťami dokážu zadnú časť rozkolísať, čo je signálom na zvýšenie pozornosti.

Vzťah sa vyvíja

Celkovo tandem Rapidov na nás zapôsobil z hľadiska použiteľnosti veľmi dobrým dojmom. V rámci redakcie sme sa pri „očumovaní“ kriviek subjektívne zhodli, že je aj viac než pozerateľný. Zaujímavé bude aj zasadenie zistených kvalít do kontextu ceny. Už sa tešíme na tretie rande, ktoré zvykne byť v istých ohľadoch prelomové. Hádam od Rapidu nedostaneme košom.

NAJNOVŠIE Z RUBRIKY

Test letných pneumatík rozmeru 195/65 R15

Ako sa správajú zimné gumy v lete

Snaha ušetriť a dojazdiť zimné pneumatiky v lete sa z bezpečnostného hľadiska nemusí vyplatiť. Test Autoklubu ČR dokázal, že aj ojazdené...

08.04.2014 Ako sa správajú zimné gumy v lete

Test Seat Leon ST 1.2 TSI: Skrýva objem

K tradičným kombi koncernu VW v nižšej strednej triede sa po prvýkrát pridáva aj Španiel. Novú verziu typu Leon sme podrobili skúške.

07.04.2014 Test Seat Leon ST 1.2 TSI: Skrýva objem

Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×