19.09.2012 / Soňa Zverková 59   2  

Ako sa nemá jazdiť v meste

SKÚŠAME V PRAXI    Rozhodli sme sa vyskúšať v praxi defenzívnu jazdu a popri tom sme na kameru zachytili vodičov, ktorí ukázali, ako sa v meste nemá jazdiť.

Základom prežitia v súčasnej premávke je defenzívna jazda, o ktorej sme písali v jednom z našich predchádzajúcich článkoch. Keďže sme nechceli zostať len v rovine teórie, rozhodli sme sa vyskúšať si ju na vlastnej koži.

Ako sme postupovali

Na náš pokus sme si vypožičali inštruktora školy šmyku SuperDrive Petra Krištína. Obmedzovač rýchlosti v našom automobile sme nastavili na tachometrových 50 km/h a po celý čas sme túto rýchlosť neprekročili. Keďže sme jazdili niekoľko hodín, zažili sme dopravné zápchy aj voľné cesty. Paradoxne, najviac priestupkov a prípadov zbytočnej uponáhľanej jazdy sme zaznamenali počas voľnejšieho obdobia.

Štýlom plyn-brzda sa jazdí na pretekárskych okruhoch, do mesta však nepatrí. Foto: Soňa Zverková Štýlom plyn-brzda sa jazdí na pretekárskych okruhoch, do mesta však nepatrí. Foto: Soňa Zverková

Na kameru sme zachytili viacero vodičov, ktorí jazdili systémom plyn-brzda. Všetky evidenčné čísla sme pochopiteľne rozmazali a ich majiteľov nebudeme oznamovať na polícii, nakoľko podľa právnikov túto povinnosť nemáme.

Za najžiarivejšiu hviezdu štýlu, akým sa v meste nemá jazdiť, sa stal vodič Toyoty v našom videu. Ten sa do funkcie našej „obete” ponúkol sám, keď zastavil v križovatke, aby vysadil spolujazdca. Pritom asi 20 metrov pred križovatkou bola odbočka na parkovisko, kde mohol bez problémov zastaviť a nikomu by neprekážal.

Ďalší záznam jasne ukazuje, ako vodič dupal na plyn, a napriek tomu stál na každom semafóre. Na rozdiel od neho sme svojou predpisovou rýchlosťou ušetrili palivo, brzdy a nemálo stresu a na každej svetelnej križovatke sme mu stáli na dohľad. Ubzikol nám asi po 15 minútach pri bratislavskej Eurovei, kde s najväčšou pravdepodobnosťou zaparkoval.

V porovnaní s nami získal jeden interval na svetelnej križovatke, čiže najviac dve minúty. Naproti tomu prišiel o podstatne viac paliva a keďže najvyššiu povolenú rýchlosť neraz prekročil o minimálne 10 km/h, policajti s radarom by jeho výkon honorovali sumou najmenej 40 eur. Záver: naozaj drahé dve minúty.

Defenzívna jazda nie je samoúčelná

Štýl jazdy, aký na videu predviedol vodič Toyoty, žiaľ, nie je ojedinelý a nemalou mierou prispieva k zbytočnému stresu na cestách. Ponáhľaním sa v mestách, kde semafóry stoja doslova na každom rohu, vodič nič nezíska. Môže iba stratiť. A nielen on, ale aj ostatní účastníci cestnej premávky. Pritom stačí tak málo. Ak vyrazíte z bodu A o desať minút skôr, jazda bude aj napriek upchatým cestám pokojná.

Ilustračná snímka. Foto: Soňa Zverková Ilustračná snímka. Foto: Soňa Zverková

Základné pravidlá defenzívnej jazdy

1. Sústreď sa na jazdu

Inými slovami, rozmýšľaj ako vodič a sústreď sa iba nad tým, čo priamo súvisí s premávkou. Myšlienky na nákupy, rokovania či telefonovanie za volant nepatria.

2. Predvídaj

Nikto od vodičov nežiada telepatické schopnosti, stačí pozorne sledovať premávku a reagovať v predstihu.

3. Ponáhľaj sa pomaly

Úspora času pri jazde rýchlosťou 50 alebo 60 km/h je v meste minimálna, vyššia rýchlosť má skôr psychologický význam.

4. Dodržiavaj bezpečnú vzdialenosť

Bezpečná vzdialenosť poskytuje manévrovací priestor v kritickej situácii a oplatí sa ju dodržiavať nielen za jazdy, ale aj pri státí na križovatke a pred prechodom pre chodcov.

5. Používaj spätné zrkadlá

Vodič by mal každých pár sekúnd kontrolovať situáciu v zrkadlách, nakoľko v kritickej situácii sa rozhodne oveľa rýchlejšie a zväčša aj správne.

Náš pokus jednoznačne dokázal nielen dôležitosť defenzívnej jazdy, ale i tvrdenia inštruktorov autoškôl, že aj žiak dokáže pri dodržaní všetkých pravidiel cestnej premávky sledovať oveľa výkonnejšie a rýchlejšie autá so skúseným rutinérom za volantom.

Základy defenzívnej jazdy tvoria jadro výučby v autoškolách, stačí len oprášiť spomienky. A jej pravidlá možno vztiahnuť na každý aspekt jazdy v meste aj mimo neho.

TIP: Viete, čo je defenzívna jazda?

Bezpečnosť premávky je pojem, ktorý sa často skloňuje vo všetkých pádoch. Nanešťastie sa nájdu vodiči, ktorým nič nehovorí. Buď preto, že im na tom nezáleží alebo nevedia, čo si pod tým pojmom majú predstaviť. Prvej skupine to zrejme vysvetlí až dopravná nehoda, druhej skupine poradíme: spoliehajte sa len na seba a svoje schopnosti. Nemôžete totiž ovplyvniť správanie sa ostatných vodičov, ale môžete kontrolovať to svoje.

Nečakajte, že niekto za vás niečo vyrieši. Jazdite tak, aby ste každú situáciu dokázali zvládnuť vlastnými silami a počítajte s horšou možnosťou: Ak sa, napríklad, z vedľajšej cesty rúti vozidlo, nečakajte, že zastaví. Radšej si skontrolujte situáciu v spätných zrkadlách, spomaľte a pripravte sa na vyhýbací manéver alebo núdzové brzdenie.

Podobný princíp platí vždy a všade, nezávisle od toho, či hovoríme o autách, chodcoch alebo cyklistoch. Vždy je to lepšie, ako mať na svedomí ľudský život alebo volať odťahovku.

Projekt Defenzívna jazda pripravuje AutoMoto.sk v spolupráci so školou bezpečnej jazdy SuperDRIVE.

NEPREHLIADNITE: Veľká súťaž o poukazy do školy šmyku!

NAJNOVŠIE Z RUBRIKY

NDS vylúčila skupinu Skanska z tendrov na stavbu D3 a R2

Toyota dala robotom neplatené voľno

Toyota v snahe zlepšiť kvalitu vozidiel stavila na manuálnu výrobu. Vedenie je presvedčené, že manuálne zručnosti sú pre kvalitu...

včera 10:09 Toyota dala robotom neplatené voľno

Štyri miliardy eur na dopravné projekty do roku 2020

Na dopravné projekty by malo Slovensko dostať z financií Európskej únie do roku 2020 sumu 4,036 miliardy eur.

16.04.2014 Štyri miliardy eur na dopravné projekty do roku 2020

Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×