V troskách lietadla Air France sa našli telá: Budú tam aj Slováci?>>
Francúzi našli trosky airbusu AF 447, ktorý sa 1. júna 2009 zrútil za nevyjasnených okolností do Atlantického oceánu. Na jeho palube bolo 228 cestujúcich vrátane troch Slovákov - Arnolda Gergeľa († 33), Daniela Benčaťa († 53) a Michala Hudeca († 52).
V kabíne našli aj napriek ubehnutému času telá obetí. Patria Slovákom? Úspech priniesol až štvrtý pokus o nájdenie lietadla spoločnosti Air France a francúzskeho Úradu pre leteckú bezpečnosť (BEA), ktorý odštartoval 25. marca. Zapojili doň špeciálnu prieskumnú loď Alucia, na palube ktorej sú tri roboty Remus 6000. Nové trosky našli podľa BEA len niekoľko sto metrov od miesta, kde naposledy stratili kontakt s airbusom. Ležať majú v hĺbke 3 800 až 4 000 metrov. „Máme telá, ... sú tam stále telá v častiach, ktoré sme našli,“ uviedla včera ministerka ekológie Nathalie Kosciusko-Morizetová pre Radio France.
Francúzski vyšetrovatelia pritom nevylúčili, že sa ich podarí identifikovať. „Medzi nájdenými troskami majú byť časti krídel, elementy motorov, časť kabíny a podvozok,“ dodal Thierri Mariani, štátny tajomník dopravy Francúzska. „Trosky sú relatívne dobre koncentrované na jednom mieste,“ zdôraznil Jean-Paul Troadec, šéf BEA.
Vyšetrovatelia veria, že sa im podarí nájsť aj čierne skrinky lietadla, ktoré by dali odpoveď na to, čo sa vlastne 1. júna počas letu z Ria de Janeiro do Paríža odohralo. Aj v prípade ich nájdenia je však otázne, či budú po dvoch rokoch v stave, aby mohli poskytnúť informácie.
Podľa prvotných správ lietadlu zrejme zlyhali senzory rýchlosti a do búrky vletel stroj príliš pomaly, čo mohlo mať za následok jeho pád. Vylúčené nie sú ani zásah bleskom či chybné senzory výšky. Spoločnosť Airbus však poruchy odmieta a o príčinách pádu lietadla sa dodnes len špekuluje.
Podľa šéfa Air France-KLM Pierra-Henriho Gourgeona existuje nádej, že sa konečne podarí objasniť príčinu pádu lietadla, ktorý je považovaný za najhoršiu leteckú katastrofu Air France počas jej existencie. Podľa agentúry AFP, ktorá sa odvoláva na bližšie nešpecifikovaný zdroj, sústredenie trosiek na relatívne malom mieste napovedá, že stroj AF 447 sa nerozpadol vo vzduchu, ale na morskú hladinu narazil vcelku. Podľa nájdených častí nedošlo ani k aktivovaniu dýchacích masiek a teda dekompresii v kabíne.
Lietadlo zmizlo z radarov 1. júna asi 1 500 kilometrov od pobrežia Brazílie. Podľa vyšetrovacej správy lietadlo vyslalo v priebehu piatich minút 24 núdzových signálov. Následne sa odpojil autopilot a posádka musela stroj riadiť manuálne. Doteraz sa našlo viac ako 1 000 častí stroja a z vody vylovili 51 obetí.
Brat jednej z obetí Viktor Gergeľ: Dúfam, že Arnolda uložíme do hrobu!
Viktor Gergeľ už dva roky dúfa, že bude môcť pochovať telo svojho brata Arnolda († 33) do jeho hrobu. „Informácia o tom, že pátracie tímy niečo našli, je pre mňa nová. Veľmi by sme si želali, aby sa objavili ešte aj nejaké pozostatky tiel, a najmä aby medzi nimi bolo i Arnoldovo. Aspoň by sme ho mohli uložiť dôstojne do jeho hrobu. Najmä kvôli mame,“ prezradil Viktor Gergeľ (32), brat jedného z tria Slovákov, ktorí v Atlantiku našli svoju smrť.
Rodinu Arnolda Gergeľa († 33) zastupujú v spore o odškodné americkí právnici, ktorí zažalovali nielen výrobcov všetkých súčiastok v zrútenom airbuse, ale pridali sa aj k žalobcom Air France. „Tí nám rovnako ako ostatným navrhli kompenzáciu vo výške asi 106-tisíc €, ktorá je v takýchto prípadoch minimom. Advokáti všetkých pozostalých ju odmietli a žiadajú viac,“ povedal Viktor.
Gergeľovci zatiaľ za Arnoldovu smrť dostali 17 500 €. Ich právnici sa chceli dohodnúť mimosúdne. Požadovali viac, ako im chcela Air France či poisťovňa AXA, v ktorej bola spoločnosť poistená, priznať. K dohode zatiaľ neprišlo. „V Amerike pokračuje súdne konanie, o ktorom ma naši advokáti priebežne informujú,“ dodal Viktor Gergeľ.
Ako hľadajú trosky lietadla
1. MV Alucia
Je špeciálne záchranárske plavidlo, ktoré patrí spoločnosti Deep Ocean Expeditions LLC. Loď s dĺžkou 56 metrov je vybavená najmodernejšou technológiou a sonarmi, dvoma robotmi Deep Rovers a jedným Dual Deep Worker. V prípade pátrania po vraku lietadla využívala tri roboty REMUS 6000 AUV spoločnosti Woods Hole Oceanographic Institution.
2. REMUS 6000 AUV
Do pátrania sú zapojené tri tieto roboty. Stroje s hmotnosťou 850 kilogramov sú schopné ponoru do hĺbky 6 000 metrov. Každý z nich pritom môže byť pod vodou až 20 hodín. Na skenovanie hornatého dna používajú sonar. Ide o stroj, ktorý sa zo skupiny AUV (Autonomous Underwater Vehicles) dokáže ponoriť najhlbšie.